Webbplatskritik

Jag tycker till om webbplatser.

Redaktionen.se har ingen koll på nätet

Marknadsföraren Stefan Ekberg har ett eget bokförlag som han kallar Redaktionen.

I sina böcker om marknadsföring skriver han att reklam och erbjudande ska uppmana kunden till handling. Det är helt rätt och så fungerar reklam. När vi har läst ett reklambudskap ska vi veta hur vi ska göra härnäst för att köpa produkten.

Men Stefan har tagit det hela ett steg längre. Hela hans webbplats är utformad som en enda stor reklam som utövar denna regel. Alla länkar uppmanar till att bli klickade.

Titta här:
Skärmdump från redaktionen-se.se
Så får det inte se ut. När vi tittar på en webbsida så skannar vi innehållet. Vi fäster ögonen på viktiga ord och framför allt länkar, eftersom länkklick gör nätet levande. Vi kan navigera oss fram var som helst. Men här har Stefan tagit död på denna viktiga egenskap och döpt alla länkar till klicka här. Det är aldrig okej att göra så. Länkarna försvinner i bruset.

Hur ser sidans länkar ut för Google och andra sökmotorer? Se här:
Google ser bara orden 'klicka här'
Tänk att du läser en tidning. ”Läs här” står det på varje sida. Skulle du läsa det? Det skulle inte jag i alla fall.

Jag har gjort om hans sida lite:
Ändrad skärmdump
Nu är det betydligt mer uppenbart var länkarna leder. Den som är blind slipper höra ”klicka här” sju gånger via sin skärmuppläsare. Dessutom bildar länkarna naturliga skanningspunkter.

Skriv gärna otydligt och dölj viktiga funktioner

Det måste ha varit ett mål när Smålandsposten byggde sin webbplats.

Vill du ladda ned en fil? Självklart vill du det. Det lockar Smålandsposten nämligen med. Titta själv:
Skärmdump av smp.se - konstigt ordval
En mer lämplig rubrik hade varit ”Videoklipp från festivalen”. Men de ska ha plus i kanten för att de tydligt illustrerar att länkarna går till ett videoklipp av något slag. Det görs både med hjälp av en ikon och texten ”webb-tv”.

Att kunna hitta rätt är viktigt. Det kan sökmotorn Google hoppa upp och sätta sig på. Men det tycker inte Smålandsposten och har därför valt att placera sökfunktionen väl dold i sin meny:
Skärmdump av smp.se - dold sökfunktion
Det är roligt att de kategoriserat sökfunktionen som en tjänst. Det säger tydligt att de utformat funktionen efter deras eget sätt att se på saken, och inte besökaren. En besökare vill ”bara kunna söka”.

Sökfunktioner ska placeras högt upp, ha en bred ruta (just det, en ruta som man kan skriva direkt i, och ingen länk) så att man kan skriva in minst tre medellånga ord. En tumregel: se till att du får plats med ”Får jag plats med detta?” i sökrutan. Därefter ska knapparna döpas till vad som händer när man klickar på den. Skriv ”Sök” och inget annat.

Datorbutiken.com är användbar trots problem med tillgänglighet

För några månader sedan gjorde Datorbutiken.com om sin meny något.

Tidigare:

Datorpaket
– Intel
– AMD

Till:

Datorpaket
– Speldatorer
– Kontorsdatorer
– Tysta datorer

Detta sättet, att se ur kundens synvinkel och behov snarare än hur företagets lager är uppbyggt, är nödvändigt.

Jag ska ärligt erkänna att jag inte är så insatt i hur kylning fungerar, vilken processor som är den bästa och vad alla delar på ett moderkort gör. Men jag vet däremot att jag vill ha en tyst dator som kan stå i sovrummet, mycket minne så jag kan köra mina ”kontorsprogram” (vilken benämning egentligen!) och som lokal webbserver.

Jag hittade därför rätt dator nästan med en gång när jag skulle välja. Den står här nu och surrar. Eller inte – den är ju väldigt tyst! 🙂

Datorbutiken.com blev betydligt mer användbar. Det sorgliga är att menyn i skrivande stund återigen har gjorts om och nu är tillbaka till samma sätt som den var från början. Om jag ska köpa en dator är inte ”Skaru ha en AMD eller Intel?” den första frågan jag vill få. Snarare ”Vad ska du använda datorn till?”. Nu måste jag tänka lite för att förstå hur den fungerar. Se bild nedan:

Menyn på Datorbutiken.com
Hmmm, var är jag någonstans?

Sedan har vi det här med tillgänglighet.

  1. Varför används ramar? Hur länkar jag till en specifik sida?
  2. Varför överdrivs antalet så kallade drop-down-menyer? De är svåra att överblicka och texten går inte att förstora. Då är det bättre att göra som komplett.se. Där kan jag snabbt se vilka alternativ jag har att välja mellan.
  3. Varför har inte bilder alt-text? Då kan jag surfa utan bilder om jag vill (synskadade protesterar nog inte heller), och om någon saknas så vet jag i alla fall vad det är för typ av bild.
  4. Vad är det för skillnad på länkarna ”Kundtjänst” och ”Kontakta oss”? Om man vill prata med kundtjänsten, kontaktar man inte företaget då? Varför finns det en länk som heter ”Info” och ”Betalningssätt”? Borde inte frakt, leveransvillkor och köpvillkor finnas som länkar då? Nej, det är bättre att dela upp länkarna som:
    • Hem
    • Information och köpvillkor
    • Kontakta oss

    ”Företagskund” bör vara en separat länk, eftersom den leder till en separat del av webbplatsen.