Varje gång jag hör någon lovorda design på nätet blir jag nästan lite förbannad. Enda anledningen till att design finns är för att kommunicera innehållet.
Design i allmänhet och webbdesign i synnerhet har inget annat syfte än att föra fram innehåll. Det går därför inte att bygga en design och trycka in innehåll i den. Det är ungefär som att skräddarsy ett par byxor utan att ta hänsyn till vem som ska ha dem. Byxor är gjorda för individen. Individen är inte gjorda för byxorna.
Sedan har vi det här med ”ful” och ”snygg” design. Det är ett så vagt ord att jag nästan blir mörkrädd bara jag tänker på det. När amatörer ber om kritik blir det ofta ”det där var inte snyggt”. Det är ju helt meningslöst att veta om något är snyggt eller inte. Vad man vill veta är om något fungerar, om webbsidan ifråga kommunicerar det man vill ha sagt.
Jag läste på ett forum om hur konstigt det var att Blocket.se var så framgångsrik trots att designen var ”ful”. Det är väl ganska enkelt. Det är där alla köpare finns.
Sedan hur de har kommit till Blocket är en annan fråga som jag inte tänker tar upp (en stor koncern bakom webbplatsen, fungerande marknadsföring mot rätt målgrupper med mera).
Men en designer måste ju öva på att designa och skapa ett portfolio
Ursäkta om jag får några ovänner nu, men jag tycker att en designer är riktigt korkad om han eller hon gör saker för att ”visa upp” eller för att fylla sin portfolio. Internet är i första hand ett användarcentrerat media, till skillnad från exempelvis tidningar, där användarens krav och mål sätts i första rummet. Vad designern tycker är därför helt ointressant. Han eller hon ska bara se till så att det på ett enkelt sätt går att göra det som webbplatsen är till för.
Jag värdesätter vilken interaktionsdesigner som helst framför en webbdesigner.
Du är ju sjuk i huvudet, klart att man ska göra snygga sidor!
Layout är ett kommunikationsmedel i första hand, estetik i andra hand.
Och vad innebär estetiskt tilltalande? Om majoriteten av alla tillfrågade säger att webbplatsen är ”ful”, innebär det att den måste göras om? En ny förfrågan bland andra användare kan ge det omvända resultatet. Utseende är alltid subjektivt och det finns inget ”rätt” svar. Layout är däremot ett kommunikationsmedel och kan därför mätas och användbarhetstestas.
Snyggheten kan vara avgörande för hur framgångsrik en webbplats är
Enda sättet att mäta hur ”snygg” en sida är, är genom omröstningar. Om majoriteten tycker att en sida är ”snygg” måste den därför vara snygg. Det är min teori. Fast sedan har ju alla olika uppfattningar, vilket gör frågan lite mer komplex.
Om vi då tar Blocket som exempel igen, och gör om den ungefär som 2advanced (som är riktigt läcker) kommer vi då att få fler nöjda besökare? Troligtvis inte, eftersom den spartanska desigen på Blocket är i harmoni med vad man ska göra där: leta eller lägga ut en annons. Ganska enkla uppgifter, som kräver en väldigt snabbarbetad (interaktions)design.
Därefter har vi dilemmat: Om personer har svårt att hitta på en webbplats, men tycker designen är ursnygg, kan man då verkligen ändra något? Vad ska man ändra?
Jag kan inte hitta ett enda exempel där en ”snygg” design måste övervinna användbarhet.
Inte ens en portfolio, eftersom portfolions jobb inte är att vara snygg, utan att illustrera vad personen ifråga kan och inte kan. Om portfolion inte är användbar, kommer det heller inte att framgå vem formgivaren är. Då säger du givetvis att portfolion i sig kan vara snygg, vilket är riktigt, men då på bekostnad av användbarheten. I ett sådant fall skulle jag faktiskt föredra en så kallad splash-screen, eftersom arbetssättet på en portfolio är förhållandevis linjär. Den potentiella arbetsgivaren kanske säger: ”Oj, det här var snyggt… men nu vill jag veta lite mer om den här personen”!
Men om alla skiter i designen blir det bara fula hemsidor kvar!
Man ska absolut inte strunta i utformningen av en webbplats. Vad jag vill ha sagt är att du ska sluta tycka så mycket, försök testa i verkligheten om det praktiskt fungerar och omprioritera målsättningarna. Utveckla användbara saker för målgruppen och försök även göra det på ett, enligt ditt tycke, vackert sätt när alla väsentliga bitar först fallit på plats.
Alltså:
1. Få det att fungera.
2. Gör det snyggt.
Läs också: