Google

Sökmotormarknadsföring enbart för Google.

Google har nya riktlinjer för webbansvariga

Google har nu sammanställt alla deras hjälp- och supportartiklar på ett enda ställe: Google Help.

Titta särkilt på Hjälpcenter för webmasters – Vilka är Googles riktlinjer för webbansvariga?.

Riktlinjerna för kvalitet är mest intressant för oss. Där står vad du inte får göra och som kan leda till att du plockas bort från sökmotorn.

Uppdaterat: Här lyckades jag tabba mig och skriva en snygg rubrik tidigare (”Nya riktlinjer Google för webbansvariga”). Så går det när helgen nalkas. Thank god it’s friday är för övrigt ett av mina favorituttryck. 😉

Google har en ny sökmotor som prioriterar tillgänglighet

Google har introducerat en ny sökmotor som prioriterar tillgänglighet: Google Accessible Search.

På någon vänster analyserar sökmotorn din webbplats (exakt hur är såklart en hemlighet) och rankar den högre ju mer tillgänglig den är. Huvudregeln är att sidan ska fungera bra i äldre eller alternativa webbläsare, med bilder avstängda och få distraktioner.

Google själva har dock valt att profilera den mer som en sökmotor för blinda (vilket antyds från namnet Accessible Web Search for the Visually Impaired), vilket är lite trist med tanke på att man knappast behöver vara blind för att uppleva en webbplats mycket bättre genom större tillgänglighet.

Surfar du mobilt mår både mobiltelefonen och handdatorn bättre av en mer tillgänglig webbsida. Det gäller också de som har andra typer av funktionshinder än bara nedsatt syn.

Google är verkligen på rätt väg när det gäller sökningar. Det här är framtiden.

(Via axbom.)

Så får du miljarder med webbsidor indexerade i Google

Surftips: HOW TO: Get Billions of Pages Indexed in Google

Detta är ett tips på hur du kan få miljarder med webbsidor indexerade i Google. Men tänk på att det är spam, och att Google redan genomlistat det här knepet. Så försök dig inte på det om du tänker satsa seriöst på nätet. Risken är att du blir bannlyst för evigt.

Men det är en bra kunskap att känna till, även för oss som vill vara seriösa.

Google Maps + Wiki = Wikimapia

Surftips: WikiMapia.

Här är en cool grej. Kombinera kartor från Google Maps med wiki-tekniken och vi har en karta över hela världen där besökarna kan tagga valfria delar.

Helt klart ett intressant projekt. Frågan är bara vad för typ av innheåll man ska förmå besökarna att märka ut. Sådant som de själva tycker är intressant eller kanske mindre kända turistmål?

Kan ju vara rysligt häftigt att kolla in semesterstaden på andra sidan jorden och vilka affärer som har bäst utbud och så vidare.

Kombinera detta med användarprofiler så kan man se vad andra personer som har liknande intresse tycker är häftiga platser. Möjligheterna är enorma!

Första tre sidorna viktigast i sökresultatet

Nu är det äntligen bevisat i en undersökning. Få bryr sig om att söka längre än till sidan tre skriver Computer Sweden för IDG.se.

62 procent klickar på länkarna på första sidan. Totalt 90 procent klickar på någon av länkarna som finns på de tre första sidorna.

Dessutom byter knappt hälften sökmotorer om de inte hittar vad de söker på första sidan.

(Gissa om den här undersökningen kommer att anammas av sökpositioneringsföretag som ”det gäller att ligga på topp” och så vidare.)

Kan man ange text som ”mindre viktig”?

I dessa tider råder en närmast vanvettig optimeringshysteri. Nyckelord ska vägas mot varandra och de mest extravaganta orden ska framhållas tokmycket.

Men jag har ett omvänt problem. Jag vet inte hur jag ska säga till en sökmotor att ”det här textstycket är inte viktigt, och behöver inte indexeras”.

Finns det något sätt att göra det? Det kan vara copyright-texten längst ned på sidan som man inte vill ska indexeras eller annat som inte har något värde, och dessutom ändras lite titt som tätt.

Sitter du på en lösning på mitt problem? Skriv då en kommentar.

Göm utskriftsvänliga sidor för sökmotorerna

Tack vare style sheets (css) är det fullt möjligt att göra webbsidor som kan visas på både skärmen, skrivaren och i mobilen. Men i vissa fall kan det vara motiverat med särskilda webbsidor som är optimerade för utskrift på skrivaren.

Ett praktiskt tips är att gömma alla utskriftsvänliga sidor för sökmotorerna. Placera därför alla utskriftsvänliga sidor i en mapp som heter print och lägg den i roten på webbplatsen. Gör detta med alla dina utskriftsvänliga sidor.

Lägg sedan till Disallow: /print/ i filen Robots.txt så att mappen och allt dess innehåll inte fastnar i sökmotorernas index.

När en användare hamnar på din webbplats genom ett länkklick från Google kommer han eller hon till rätt sida med den layout som matchar din övriga webbplats. Då är det betydligt lättare att upptäcka resten av webbplatsen än om besökaren hade hamnat på den utskriftsvänliga versionen – som oftast är tom och avskalad.

Du kan läsa mer information om Robots.txt och hur den filen fungerar, eller mer om dubbelt innehåll i inlägget Så optimerar du din sida för sökmotorer.

Vad är sökmotorspam, och vad får man egentligen göra?

För ett tag sedan var Ikanobanken på tapeten eftersom de hade en dold länkfarm. Läs nyheten på IDG: Ikanobanken trotsar Google – med dold länkfarm från Altus. Den har tagits bort nu, men i stället har företaget Jajja hamnat i blåsväder. De är inte riktigt lika oetiska, men Google säger att de slängt ut 500 Jajjasajter ur sitt sökindex. Jajja förnekar och säger att de tagit bort sidorna självmant, och att det inte alls har så många.

Frågan är då: Vad är spam?

Svar: Alla försök att lura en sökmotors beräkningar för relevans.

Vad är inte sökmotorspam? Allt som ändå skulle göras om inte sökmotorer fanns, eller allt som sökmotorn har gett skriftligt tillstånd att göra.

Men meta-taggar då? De är ju till för sökmotorer? Nja, du använder meta-taggar för att beskriva en resurs. Om du beskriver resursen felaktigt så är det att betrakta som spam.

Min teori är baserad på Alan Perkins definition av sökmotorspam. Den är läsvärd, inte minst för att reda ut vad som egentligen är spam och vad som menas med det, utan också för att se sökmotorspam från en etisk synvinkel.

När Google gjorde sin senaste uppdatering, kallad The Bourbon Update, fick många optimeringsföretag sämre resultat hos sina kunder, däribland Jajja. De har använt tveksamma metoder, som bland annat länkfarmar och på så sätt erhållit hög ranking till sina kunders webbplatser.

Jajja väljer att kalla länkfarmar ”externa webbplatser”, men i själva verket fyller de ingen större funktion för en människa. En länkfarm är en eller flera webbsidor som byggts med enda syftet att öka antalet inlänkar till en webbplats.

Här anmäler du spam till Google: Anmäl spam till Google.