Dags för lite nördhumor. 🙂
Sökmotormarknadsföring enbart för Google.
Förstå hur Google värderar webbsidor
Se följande nio minuter långa videosnutt som förklarar hur Google, och i synnerhet deras annonsprogram AdWords, värderar webbsidor.
Google sprider upphovsrättsskyddat material: cachar torrent-filer
Google cachar torrent-filer som leder till upphovsrättsskyddat material. Därmed bör Google betraktas som medhjälpare till upphovsrättsintrång. Åtminstone om man beaktar likheterna med den aktuella Pirate Bay-rättegången.
Jag testade att söka efter följande fras på Google:
wedding crasher filetype:torrent
Notera länken Se som HTML-version i sökresultatet ovan. Det leder till en cachad version av torrent-filen förutom den vanliga länken som leder till målservern. Med andra ord lagrar Google med all tydlighet metadata som kan leda till upphovsrättsskyddat material.
IDG skriver om den sjätte dagen i Pirate Bay-rättegången – Antipiratbyrån och IFPI pressade av försvaret – och det som intresserar mig mest är om en sökmotor för torrent-filer är att betrakta som upphovsrättsbrott. Kan man då åtala Google för medhjälp till upphovsrättsbrott? Det förefaller rimligt med tanke på att det går att hitta samma information där, om än i mindre organiserad form.
Henrik Pontén:
– Vad är skillnaden på Google och Pirate Bay?
Anders Nilsson:
– Google söker html-kod och länkar vidare till andras material. Söker jag efter ett matrecept kan jag få upp en sida från Aftonbladet. Pirate Bay söker bara bland de torrentfiler som finns indexerade på sajten. Söker jag på ett matrecept där får jag upp ett helt annat resultat. Huruvida Google även kan cache:a torrentfiler låter jag vara osagt.
Men jag låter det vara sagt. Google cachar torrent-filer, vilket gör att varken Pirate Bays eller Googles webbplatser är så okomplicerade som de kan vara vid en första åsyn. För att säkerställa sådana typer av upphovsrättsintrång måste det till signifikant censur, filtrering och blockerande av allt som kan tänkas bryta mot upphovsrätten. Och då blir det lätt att man kastar ut barnet med badvattnet.
Google stängde av bloggar på grund av spamflaggad e-postadress
Google tycks ha ett ganska sjukt system vad gäller att stänga ned användare. Joakim Jardenberg på utvecklingsbolaget Mindpark har fått tre bloggar nedstängda. De tre bloggarna ligger hos tjänsten Blogger.
Anledningen är att Google har markerat hans e-postadress på Gmail som en spamadress. Detta ställer då naturligtvis frågan om det fungerar likadant på alla Googles användarkonton, exempelvis för AdWords eller AdSense.
Problemet som kan uppstå är ju att någon ”kapar” din e-postadress och skickar ut mängder med spam med den. Därefter stänger Google av ditt konto och du kan få svårighet att få tillbaka all den information du givit bort till Google, eller för all del innestående betalningar på ditt AdSensekonto.
Trots de negativa effekterna är detta en god indikator på vad som kan hända när ett företag får för mycket makt. Och speciellt om du förlitar dig på att Google alltid ska finnas för dig, och bygger hela din verksamhet kring deras tjänster. Att ha ett alternativ till hands är därför nödvändigt, och att inte låsa kritisk data mot en viss leverantör.
Starta din blogg på en egen domän, välj dubbla statistikverktyg och förlita dig inte på Google Docs för att lagra dina dokument, utan spara säkerhetskopior. Sannolikheten för att du ska uteslutas från sökmotorn är dock tämligen liten.
Kollektiv intervju med Googles vd
På Fredik Wass bisonblog genomfördes en kollektiv intervju med Googles vd: Jaikububblan vs Google (Stina och Nicklas svarar på frågor).
Stina Honkamaa är Sverigechef och Nicklas Lundblad är europeisk policy manager på Google.
Det intressanta är hur intervjun genomfördes. Fredrik ställde frågor i sin Jaiku-kanal och bad läsarna att bidra med frågor till intervjun. Resultatet blev alltså en kollektivt genomförd intervju.
Min bön är hörd: Yahoo ignorerar valda delar av din webbplats
Förra året eftersökte jag ett sätt att säga åt sökmotorer att inte indexera delar av webbplatsen (läs Kan man ange text som ”mindre viktig”?). Yahoo har nu den funktionen.
Lägg in <div class="robots-nocontent">Denna text ska inte indexeras</div>
och du slipper bli indexerad med dessa ord. Du kan använda attributet på vilken tagg som helst, så du är på inget sätt bunden till just div
.
Yahoo beskriver robots-nocontent på sina hjälp-sidor: How do I mark web page content that is extraneous to the main unique content on the page?
Nu får vi bara vänta på att alla andra följer efter, för detta är precis vad webben behöver. Spammare kan inte utnyttja den här metoden heller.
(Något sent via internetbrus)
Alla marknadsförare ljuger (se videon så förstår du varför)
Seth Godin är en marknadsförare som har ganska stort inflytande på folk. Hans böcker Permission Marketing, The Purple Cow med flera har vettiga argument man i princip måste känna till.
Han föreläser också. Som här, där Seth snackar om och med just Google och att alla marknadsförare bör berätta en historia om sin produkt som kunderna kan ta till sig. Se klippet så förstår du bättre.
Se hela videoklippet på ”All Marketers are Liars” – Seth Godin speaks at Google hos Google Video.
Läs också min recension av Permission Marketing.
Tänk på hur din webbadress ser ut, annars kan dubbelt innehåll dyka upp hos Google
En sak måste du tänka på, och det är hur dina dynamiska webbadresser (url:er) ser ut.
En dynamisk webbadress utmärker sig i huvudsak genom parametrar, genom vilka man skickar information. Exempel:
example.com/search?query=sökfras&scope=news
Problemet med detta är ofta att den som skriver länkarna till sidan måste vara väl medveten om ordningen på parametrarna. Annars kan man riskera dubbelt innehåll.
För det är ju så att example.com/news?id=54&color=red
och example.com/news?color=red&id=54
går till två olika sidor, i alla fall om man är en sökmotor. Rent praktiskt, för användaren och upphovsmannen, har det oftast ingen betydelse.
Kom ihåg ordningen på dina parametrar. Det är viktigt så sökmotorer inte tror att du har flera sidor som är likadana (ett möjligt tecken på spam). Det kan leda till att olika besökare hamnar på var sin adress, och därmed länkar till den sidan de är på. Google kommer därefter att ranka dina sidor olika, beroende på hur många inlänkar varje webbadress fått.
Det bästa är såklart statiska adresser som i klartext talar om innehåll, exempelvis example.com/news/oxygen-driven-car/
.
Läs också Så optimerar du din sida för sökmotorer med fler tips för att minska dubbelt innehåll.
Google som en topp tio-lista (väldigt avancerad sökmotoroptimering)
Här hittade jag en cool grej när det gäller sökmotoroptimering:
Jag har testat att söka efter detta på Google, men nu verkar det har förändrats. Men det är verkligen imponerande att de lyckats optimera så träffsäkert.
(Via TheGoogleCache » Using Google as a Top 10 List – The Power of SEO)
Vad är ett bra domännamn?
Ekke frågade mig för ett tag sedan hur han ska utforma ett bra domännamn:
Vad är ett bra domännamn?
Kort/Långt?
Internationellt?
ÅÄÖ?
Siffor?
Bindestreck?Ja, you name it… Jag vill gärna veta.
Att välja rätt domännamn är inte lätt. För det första gäller det att inse att domännamnet är viktigare än webbplatsens namn.
Tidigare var trenden mot nyckelord som domännamn. Ett av de mest uppmärksammade var go.com och goto.com. Priset var skyhögt och alla satsade på den typen av nyckelord.
I dag är situationen annorlunda och man satsar mer på att bygga ett varumärke. Ta Google till exempel. Nu säger man att ”googlar på nätet” snarare än att man ”söker på nätet”.
Men några generella tips har jag förstås:
- Kort domännamn. Det är särskilt bra för minnet och för personer som surfar via handdator eller mobiltelefon.
- Bara bokstäver och siffror. Använd bokstäver och siffror som finns på de vanligaste tangentborden i världen. A till Z och 0 till 9. Om du åker till USA och använder deras tangentbord vill du väl komma in på din egen sida utan att behöva skriva bokstaven ö? Undvik därför Å, Ä och Ö tills stödet för dem är bättre, eller skaffa helst flera domäner med olika stavning.
- Skapa ett verb. Ett verb är något man gör och som man kan sätta ”att” framför. Jämför med ”att googla på nätet”.
- En webbplats för en sak. Domännamn är billiga och många extremt nischade sajter är bättre än en stor och ofokuserad. En domän bör innehålla en tjänst. Skapa subdomäner med ”undersajter” där fler tjänster kan placeras. Det är särskilt bra om du behöver ett eget navigationssystem för dem.
- Registrera flera domäner, men använd bara en. Registrera flera stavningar av domännamnet eller på olika toppdomäner om det finns risk för missuppfattning. Gör sedan en omdirigering till en enda domän som du väljer som huvuddomänen. Det är av säkerhetsskäl, för sökmotorers bästa och för att cookies ska fungera.
Subdomäner låter dig skapa fler webbplatser inuti din webbplats. Den vanligaste subdomänen är www, fast den behövs egentligen inte. Men det har hängt med så länge att vi ofta låter den vara kvar. Det går lika bra att skriva http://backendmedia.se, det vill säga utan subdomän.
Dock är det viktigt att notera att man kommer till olika sidor om man skriver med eller utan www (eller till samma beroende på hur webbservern är inställd). Då bör du lägga in en omdirigering till den ”rätta” adressen, annars blir det dubbelt innehåll. Många föredrar den korta versionen utan www, men det är inte lika utbrett ännu.
När det gäller toppdomän (.se eller .com) har jag inte mycket att säga att förutom att alltid använda .se för svenskspråkiga sidor och .com för engelskspråkiga. Det är en konvention som är bra att följa.
Om du har flera ord i domännamnet bör du skriva dessa ihopskrivna. Undvik bindestreck. Alla extratecken är komplicerade och onaturliga att skriva in (bortsett från mellanslag, men som skapar tekniska problem). Det har dessutom blivit en konvention att skriva utan bindestreck, så folk förväntar sig det. Dock kan det vara bra att registrera båda varianter och omdirigera till den officiella domänen.