Sociala medier

Sunets webbkatalog blir infoo.se

Webbktatalogen lever igen. För ett tag sedan tog Urban Lindstedt över den gamle trotjänaren Sunets webbkatalog. Nu lanseras infoo.se som är en lätt kommersialisering av tjänsten. Lindstedt kommenterar.

Mediecensur på BLT. I veckan har vi också sett hur den blekingska tidningen BLT censurerat kommentarer som är kritiska mot deras egna tidning. BLT svarade via sin blogg häromdagen och utmålade sig själv som ett offer för kritiken. Det ironiska är att BLT för tillfället utildar sig inom sociala medier men missar poängen fullständigt när de hamnar i skottlinjen.

E-post bättre än sociala medier. Apropå sociala medier så framgår det av en studie att e-postmarknadsföring är bättre än sociala medier. Slutsatsen var att personer inom segmentet 18-34 år var mer benägna att göra ett köp efter en kampanj via e-post än via sociala medier.

Dashnotes ett virtuellt kontor

Dashnotes är ett nystartat svenskt virtuellt kontor likt 37signals Basecamp eller svenska konkurrenten Projektplatsen.

Vid en snabb blick verkar det vara överskådligt, avskalat och lättanvänt. De verkar ha hämtat inspiration och lärdomar från sociala medier, vilket även gör Dashnotes mer användbar för människor.

Till skillnad från Projektplatsen, som verkligen andas storföretag, får man faktiskt se hur produkten ser ut och fungerar i en video. Detta tycker jag är oerhört bra eftersom det snabbt ger en känsla av hur det passar mig. Vill man visa hur bra en produkt är, gör man bäst i att visa det, inte att beskriva det i en marknadsföringsfolder som man länkar till på hemsidan.

Se video av Dashnotes:

MediaCreeper loggar medias framfart på nätet

Creeper har du nog hört talas om tidigare. En smart tjänst som loggar vart myndigheterna surfar på nätet, så länge du installerar en liten kodsnutt på din egen webbplats.

Nu har samma funktion kommit till att kartlägga medieredaktioner såsom tv och tidningar, nämligen MediaCreeper.

Jag har installerat det på min andra blogg, opponent.se, där du kan se hur det ser ut längst ned i sidfoten.

Nu går det på ett enkelt sätt att se hur bloggosfären påverkar och influerar gammelmedia.

(Via opassande)

Rationalister påverkar FRA-debatten visar psykografisk textanalys

Mattias Östmar på PRfekt har satt ihop ett kort inlägg som avslöjar vilken typ av debattanter som synts i bloggosfären angående FRA-lagen sedan juni.

I korthet har företaget PRfekt utvecklat ett psykografiskt analysverktyg som tolkar skrivna texter och placerar författaren i en av fyra personlighetstyper, eller temperament, som stipulerats av David Keirsey. De kallas rationalisten, idealisten, hantverkaren och beskyddaren. På detta sätt kan man förstå vad det är för typ av person som skriver bloggen.

Analysen har använts för att bedöma vilken typ av debattörer som figurerat mest i bloggosfären i FRA-debatten. Av cirka en miljon analyserade blogginlägg är konklusionen att rationalisterna har dominerat debatten.

Följande slutsatser kan dras om rationalisterna:

  • Länkade mest till inhemska nyhetsmedier under juni månad.
  • Engagerar sig mest av alla i nyheter.
  • Väldigt få till antalet, knappt 5-10 % av befolkningen.
  • Mycket mer benägna att länka till andra bloggar och nyhetsmedier.
  • De mest inflytelserika att påverka av de fyra typerna.

Vad gäller de andra två typerna, hantverkarna och beskyddarna, så dras slutsatsen att de inte alls engagerade sig så mycket i FRA-frågan.

De 20 mest engagerade bloggarna under juni var:

Du kan läsa fler av Peters artiklar om FRA-lagen på Opponent.se.

Smart marknadsföring av TestFreaks: 30 000 kr till bloggare

Företaget TestFreaks, som startats av Pricerunners grundare, har påbörjat en smart anställningsprocess. De tar hjälp av bloggosfären genom att erbjuda 30 000 kronor till den som tipsar om rätt person.

Min första tanke var att 30 000 kronor är väldigt mycket pengar att ge till en enskild person. Men efter att ha tänkt lite på det visar det sig att det inte alls är mycket för företaget ifråga. Att bolla ut en anställningsprocess till bloggosfären är väldigt kompetent gjort.

För det första så kommer bloggarna själva att sprida budskapet, vilket är kännetecknet på viral marknadsföring, och de har dessutom ett gott egenintresse för att göra det. Det andra är att man vänder sig direkt till målgruppen och ber om förslag, i stället för att gå omvägen via traditionell press. Med föregående två punkter leder det också till en minskad kostnad totalt sett, eftersom marknadsföringen och anställningsprocessen går hand i hand. Gatusmart marknadsföring vill jag nog kalla det.

För er som nappar på anställningen, ange Peter Dahlgren på bloggen Backend Media som referens. 😉

Pressmeddelandet (i vilket jag tagit mig friheten att rätta en hel del stavfel):

Freaks söker nio hungriga tjejer

TestFreaks är grundat av samma trio som startade PriceRunner och i dag finns TestFreaks på 13 marknader. TestFreaks är en destinationssajt där vi samlar produktrecensioner och produktinformation från hela världen för att skapa världens största och bästa recensionssajt. Utvecklingen under året har varit väldigt stark och nu är det dags att förstärka upp TestFreaks med nio skarpa kvinnliga hjärnor. TestFreaks består i dag av tolv anställda i Stockholm och ett femtiotal projektanställda runtom i världen.

– Den trafiktillväxt vi har sett under året är mycket starkare än någonting vi var med om under PriceRunner tiden. Vi har ökat med 10 % i veckan de senaste månaderna och når i dag två miljoner människor i månaden, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Under de närmaste sex månaderna kommer vi att lansera på 10 marknader till och ytterligare 20 under nästa år. För att kunna realisera vårt mål om att bygga världens bästa recensionssajt behöver vi förstärkning både på utvecklingssidan, operations och inom marknadsföring.

– Vår målsättning med TestFreaks är att bli världens största recensionssajt. Vi har jobbat hårt i två år och nu är vi på god väg att nå dit. Förutom vår starka trafikutveckling under året har vi rest ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital från NorthZone Ventures. Vi har fortfarande mycket kvar att bevisa men vi står på en solid plattform nu. Vi har också resurserna vi behöver nu ska vi bara förstärka med lite fler talanger, säger Kristofer Arwin, vd och grundare av TestFreaks.

Tjänsterna som ska tillsättas är följande och finns mer utförligt beskrivna på testfreaks.se/info/jobb

  • Web Site Analyst and Controller
  • Projektledare Operations
  • Software/Systems Engineering Manager
  • System Administrator
  • Software Engineer, web application development
  • Software Engineer, crawling/indexing/analysis
  • Client Programming
  • Projektledare Searchmarketing
  • Analyst Searchmarketing

Om TestFreaks

TestFreaks grundades september 2006 av Kristofer Arwin, Magnus Wiberg och Martin Alexanderson. Samma trio som 1999 grundade prisjämförelsesajten PriceRunner. I december 2007 lanserade TestFreaks en betaversion av siten på fem olika marknader. I dag finns TestFreaks på 13 olika marknader och språk. Northzone Ventures är investerare i företaget och har sammanlagt investerat 40 miljoner kronor. Detta har skett i två omgångar, dels vid grundandet av företaget och en andra gång under sommaren 2008.

Pressmeddelandet finns också att ladda ned pdf i sin helhet – men där finns alla stavfel okorrigerade.

Tips: Så här är riktlinjerna för svenska språket

  • Siffror upp till 12 ska skrivas med bokstäver. Alltså två, fyra, elva. Men däremot 13, 36 och 3 266.
  • Undvik att blanda bokstäver och siffror. Exempelvis två och 14. Skriv då hellre 2 och 14.
  • Månader skrivs inte med inledande versal eftersom det inte är ett egennamn.
  • Det rekommenderas att man skriver ”i dag” i stället för ”idag”. Detta har att göra med att vi har flera tidsangivelser; i kväll, i morgon, i natt och så vidare.
  • ”Grundare” är inget egennamn och ska skrivas med gemener.
  • Skriv vanliga förkortningar med gemener (”vd” i stället för ”VD”). Det ökar läsbarheten. Det gäller dock inte egennamn, som exempelvis ABB, men däremot om namnet kan uttalas som ett ord i stället för att bokstaveras (skriv gärna ”Nvidia” alltså, i stället för ”NVIDIA” som är det riktiga namnet).

Sådär. Inte nog med att jag spridit ert budskap vidare, jag har dessutom rättstavat det. Jag skulle visserligen kunna lägga ned mer energi och försöka strukturera om det, men det får bli en annan gång. Ciao.

Varför är Facebook så populär?

Facebook.

Tidningar skriver om den sociala nätverkstjänsten ofta. Kanske för ofta? Men det är hur som helst ett lysande koncept och även jag har smittats av sjukan sedan drygt två månader tillbaka.

  • Gynnar journalister. Facebook har lyckats därför att journalister är en del av målgruppen. Lite äldre, lite seriösare, avskalat och väldigt subtil textreklam. Att skriva om Facebook ligger därför varmare om hjärtat än med Lunarstorm. För många journalister har det blivit en given startpunkt i det grundläggande journalistiska arbetet. Beroende på aktivitet kan man följa en persons vardag, se bilder, vänner, intressen och allt sådant. Tillgången till information och den makt som Facebook tillskansar sig med fler och fler användare liknar George Orwells 1984. Målgruppen var från start studenter, men när mediet nådde kritisk massa finns det ingen tydlig skiljelinje längre.
  • Fokus på befintliga relationer. Facebook försöker inte knyta ihop människor som inte känner varandra. Tanken är bara att flytta ut de nuvarande relationerna i en virtuell värld. Det gynnar också de grundläggande behoven om att känna gemenskap, uppskattning och självförverkligande. Det är ett enkelt sätt att visa upp sig själv inför sina vänner.
  • Namn. Inte användarnamn. Till skillnad från ICQ, MSN Messenger, Skype, Lunarstorm och andra sociala medier behöver man inte kunna något nummer, e-postadress eller användarnamn. Det räcker med namnet på personen, vilket ibland är nog så svårt. Jag träffade en lumparkompis på Systembolaget häromdagen. Några timmar senare var vi vänner på Facebook. Det hade aldrig fungerat på något annat nätverk, såvida inte personen lagt till namnet. Men på Facebook är namnet obligatoriskt.
  • Marknadsförs av användarna. Expansionen av nätverket beror på användarna själva. Det är inte Facebook som skickar ut reklam. Det är medlemmarna själva som säger åt sina vänner: Kom till Facebook du också eftersom jag tjänar på det. Den direkta nyttan med att samla alla sina vänner på en och samma plats går inte att förbise.
  • Öppen utveckling. Ett smart drag var att öppna upp Facebook för tredjepartsutvecklare. Det har såvitt jag vet aldrig gjorts tidigare. Företag kan få en del av kakan; användarnas personliga information, större spridning och samtidigt bidra till fortsatt utveckling. Det är också svårare att säga nej när en vän bjuder in dig till att lägga till en ny applikation, än om tillverkaren själv hade gjort det. Det som är bra sprids av sig självt.

Så företags­bloggar du – experternas bästa tips

Även om jag starkt ogillar ordet blogg (som har blivit ett riktigt modeord) så har i alla fall IDG en mängd tips på hur du bloggar för företaget.

Tyvärr är artikeln direkt tagen ur tidningen Internetworld och därför inte direkt optimerad för webben. Den är för lång. Bättre att köpa ett lösnummer av tidningen och läsa, om man är väldigt intresserad. 😉