Kommunikation

Massmedier, sociala medier, copywriting, PR och journalistik och annat som har med ordets makt att göra.

Hewal gör en pudel efter ett halvårs törnrosasömn

Att göra en pudelI dag blev jag kontaktad av företaget Hewal som jag tidigare skrivit negativt om (Hewal lurar kund och försöker mörka spåren).

Som retoriker tycker jag det var ett ganska illa försök till försvarstal av flera anledningar. Jag ska berätta varför strax. Börja först med att läsa deras e-brev som de skickade till mig:

Hej!

Jag skriver till dig med anledning av en bloggpost som du skrivit om vårt företag på www.backendmedia.se. Jag skulle gärna vilja berätta om hur vi ser på den kritik som framförts mot oss.

Bara för att förtydliga vill jag också säga att jag skriver det här till dig enbart i syfta att informera. Inget annat. Vi tänker att eftersom du skrivit ett inlägg om oss så kanske du också är intresserad av att veta hur vi har tagit emot kritiken.

För att belysa vår sida av saken så vill jag gärna ta det hela från början.

Bakgrund

I december 2006 skrevs ett blogginlägg om Hewal av en dåvarande kund. Kunden skrev ett inlägg med rubriken ”Hewal företagsrådgivarna lurar småföretag”. Anledningen till att den här kunden kände sig lurad var att kunden via telefon ingått ett avtal med oss gällande abonnemang på företagsrådgivning, vilket kunden glömt eller missat att säga upp inom utsatt tid. Följden av detta blev att kunden fick vara kund hos oss under en abonnemangsperiod av ett år till en kostnad av 99 kronor per månad.

Det som sedan hände var att Dan Petersén, styrelseordförande för Hewal, skrev ett mejl till kunden angående rubriken på detta blogginlägg. Han bad kunden att ändra den och han skrev också att han inte trodde att man får skriva så. Han skrev att han trodde att det möjligen skulle kunna vara förtal och att han skulle vara villig att pröva detta.

Dan har erkänt att han blev illa berörd av det här blogginlägget och tog det alldeles för personligt. Hans avsikt med det han skrev i det här mejlet var dock aldrig att hota eller skrämmas, även om jag vet att det uppfattades så.

Sedan skedde vad som närmast skulle kunna liknas vid en ”bloggbävning”. Det som det kom att handla om var hur illa skött det här ärendet var och även om två mycket olyckliga omständigheter som var en reaktion på det första blogginlägget. Läs mer om detta på www.hewal.biz

Företaget

Hewal har använt abonnemang som betalform i mer än 12 år. 99% av alla kunder vi haft genom åren har varit på det klara med avtalet och har, när de så velat, avslutat det i tid osv. Vi har under alla år följt de lagar och regler som gäller vid telefonförsäljning. Vi följer de stadgar som gäller för SCCF SWEDMA, vilket är branschorganisationen för företag som använder sig av telefonförsäljning. De strikta riktlinjer som gäller för SCCF SWEDMA har vi alltid tillämpat.

Hela vår affärsidé är att hjälpa företag, och det är vi bra på, speciellt nystartade sådana som står på grön kvist och kanske inte är så insatta i juridiska eller skatte- och bokföringsfrågor. Förutom tillgång till avtalsmallar och deklarationshjälp så svarar vi på alla sorters frågor som rör företagande. Många kunder använder sig av vår svarstjänst flera gånger i veckan.

Reaktionen

Vi har däremot insett att vi inte är så bra på kommunikationen gentemot kunder med kritik och bemötandet av densamma, befogad som obefogad. Därför har vi lagt ner jobb och energi på att förbättra oss inom detta område.

Vi har bland annat startat ett pressrum på www.hewal.biz där vi har publicerat ett svar på kritiken och där vi kommer inbjuda till diskussion och svara på frågor.

Vi vill poängtera att vi tagit åt oss av kritiken som framförts. Vi har insett att vi måste vara mycket mer aktiva gentemot våra nya kunder, så att vi kan finnas till hands – det är ju det vi är bra på – och inte falla i glömska så att kunden inte vet vad de betalar för! Vi skickar bland annat alltid från och med nu ut ett vykort till alla kunder efter ca en månad och påminner om våra tjänster och om sista uppsägningsdag.

Om du inte har varit kund hos oss kanske det är svårt för dig att bilda dig en uppfattning om vår tjänst och om oss som företag, därför vill vi gärna erbjuda en tremånadersperiod utan kostnad. Kontakta mig via mejl eller telefon!

Slutligen vill vi framföra en ursäkt för att det dröjt så länge innan vi reagerat på ditt och alla andras blogginlägg. Det har aldrig varit vår avsikt att verka nonchalanta. Hewal är inget stort företag och vi har helt enkelt inte haft möjlighet att agera förrän nu.

Bästa hälsningar!
Mario *****
mario*****@hewal.nu
0735-*** ***

Läs mer på www.hewal.biz

Mario, vars efternamn jag väljer att utelämna men som du lätt hittar, pluggar kommunikation och nya medier på Medieinstitutet. Så man får väl anta att Hewal i alla fall har förstått att man ska använda en pr-konsult om man själv saknar förmågan att kommunicera adekvat med omvärlden.

Som jag skrev var detta ett illa utfört försvarstal. Här är anledningarna till det:

  • Att agera på kritiken först efter fem månader beror på avsaknad av resurser eftersom företaget är litet, menar Hewal. Ändå väljer de att framhäva att de har 5 000 kunder. För min egen del tar det max ett par timmar innan jag svarar på kritik (som ensam företagare). Det är ett strategiskt beslut som grundar sig på att negativ kritik snabbt får vingar, men att även positiva intryck ger bestående fördelar framöver.
  • Mario adresserar heller inte min tidigare kritik om att de startat fejkade bloggar och skrivit odelat positiva kommentarer (vilket kunde bevisas genom att kommentarernas IP-adress gick till företaget). Så påståendet att de inte har agerat på grund av resursbrist är därmed inte sant.
  • Dan Petersén, styrelseordförande, menar att man inte får skriva ”sådana rubriker” (med syfte på originalrubriken Hewal Företagsrådgivarna ”lurar” småföretag) eftersom det kan vara förtal. Förtal gäller mot fysiska personer, inte företag. Man får ”förtala” organisationer hur mycket man vill. Läs då på juridiken – ni påstår ju arbeta med just juridiska frågor för företag!
  • Ni missar att besvara den yttersta av kritiken. Det gäller kommentarerna och de fejkade bloggarna. Att säga att det bara är en enskild person som blivit drabbad av ett förlängt abonnemang är verkligen att försöka tvinga in verkligheten i er egen självbild. Det var framför allt kommentarerna och de fejkade bloggarna som min kritik riktade sig mot. Inte att företaget förlänger sina tjänster automatiskt, vilket knappast är något unikt för just Hewal.
  • Det är pinsamt av Hewal att i näst sista stycket försöka sälja in sina tjänster. Ett försvarstal bör vara just det. Inte ett försvarstal ömsom säljbrev.

Tittar man på deras bloggpost har vi ett par andra guldkorn:

Någon med Hewals IP-adress skrev fejkade kommentarer på bloggen.

Detta är tyvärr sant. En säljare hos oss ville “göra företaget en tjänst” och försvara oss. Vi tar på oss det fulla ansvaret för det inträffade. Säljaren har fått en reprimand och vi har bett bloggaren i fråga om ursäkt.

Bra. Men skulle det behöva ta ett halvår för att krysta fram den ursäkten? Och varför nämner ni inte de fejkade bloggarna? Låt mig citera Nikke Lindqvist som också var snabb med att rapportera händelseförloppet:

Man har skapat tre bloggar och gett de lämpliga namn för att synas i Google, man har pushat, men har skaffat en del länkar och man har försökt placera bloggarna i de olika bloggportaler som ingår i standardartilleriet för varje seriöst satsande bloggare. Det kunde ha räck rätt lång, om det inte var för att motståndet faktiskt har arbetat professionellt med sökmotoroptimering. Kanske var det när man insåg att man aldrig skulle kunna få undan Joacims bloggpost på detta sätt som man ökade påtryckningarna på Joacim (och samtidigt sköt sig själva i foten).

Helt plötsligt förefaller det sig om att förklaringen ovan om att de saknar resurser blir en illa dold maskering. Inte heller idén med att en enskild anställd har skrivit några kommentarer håller någon hög trovärdighet.

Hewal fortsätter i sin bloggpost:

Vi har hotat med att stämma bloggaren.

Detta påstående är svårt att bemöta eftersom bloggaren ifråga har uppfattat det så. I en mailkonversation med bloggaren skrev Hewals styrelseordförande om rubriken på blogginlägget såhär:

“Så frågan är nu om du har rätt att ha en överskrift på din blogg där du hänger ut oss som bedragare, jag tror inte att du har den rätten och jag är villig att pröva detta.”

Styrelseordföranden, Dan Petersén, har aldrig haft för avsikt att stämma bloggaren, det han menade med uttrycket “pröva” var att han ville kolla upp om det var juridiskt rätt av någon att skriva att Hewal “lurar småföretag”. Däremot kan vi förstå att det uppfattades så i och med den illa valda ordalydelsen. Detta har vi förklarat för bloggaren. Vi har också erbjudit honom kompensation för den dåliga hanteringen av honom som bloggare. Vi är uppriktigt ledsna över att vi handlade alltför mycket i affekt utan att tänka så mycket på konsekvenserna.

Det är ingen trovärdig förklaring. Att ”pröva om en rätt föreligger” är knappast synonymt med att ”läsa på kring frågan”. Snarare är det nog så att man menar att man ska pröva om rätten föreligger i tingsrätten. Jag har då aldrig stött på någon som ”vill pröva rätten” i någon annan form än genom en civilrättslig process, och därför finner jag Hewals förklaring allt annat än trovärdig. Men jag kan såklart ha fel.

Så. Nu inväntar jag bara en respondent från företaget (Mario?) som kan förklara sig i kommentarerna nedan. Eller så kan ni stämma mig – adressen hittar ni här. Det skulle faktiskt ge lite mer pr, så varsågoda!

Så skriver du ett pressmeddelande

Som chefredaktör handskas jag en hel del med pressmeddelanden. I en liten bransch är sanningen den att 99 % av pressmeddelandena inte är skrivna för målgruppen, utan oftast i vi-form. ”Vi erbjuder…” Det fungerar rysligt dåligt att publicera. Därför tänker jag ge några tips för hur man skriver en pressrelease och hur man bör skriva för att få det publicerat.

Pressrelease

Det viktigaste tipset av alla: Tänk på att pressmeddelanden skickas till en journalist. Därför bör du också skriva som en journalist.

22 tips för ditt pressmeddelande

  1. Gör journalistens jobb. Försök tänka och framför allt skriva som en journalist. Besvara de vanliga journalistiska frågorna: vem, vad, när, hur, var och varför? Om alla nödvändiga frågor är besvarade och den är korrekt skriven ökar detta chansen för publicering dramatiskt. Då kan journalisten i princip kopiera och klistra in din text.
  2. Skriv för en person. Tänk på en person som läser tidningen eller webbplatsen du skickar ditt pressmeddelande till. Skriv för den personen. Skriv aldrig för tidningen. Givetvis har olika tidningar olika språkbruk som du bör anpassa dig efter, men syftet här är att du ska fokusera på vad målgruppen vill läsa. Journalisters jobb är att ge rätt målgrupp rätt nyheter.
  3. Är det en nyhet? Ingen vill läsa om något som händer på ditt företag om det inte är av allmänt intresse. En nyhet är unik, aktuell och berör många. En omorganisering är inte intressant för allmänheten om den inte innebär nyanställningar, vilket sänder ut en positiv framtidstro om er organisation och lockar till jobbansökningar. Det är alltså inte du och ditt företag som ska stå i centrum och berätta hur bra ni är, utan du ska helst bidra med någonting till samhället.
  4. Slagkraftig rubrik. En intressant rubrik gör att ditt pressmeddelande undviker papperskorgen. Därför bör du lägga mycket tid på rubriken. Var gärna lite kontroversiell, men tänk på att skriva journalistiskt och inte reklamiska. Rubriken får heller inte vara för lång för då får den inte plats. Håll den gärna på max en rad.
  5. Locka till läsning i ingressen. Ingressen kommer direkt efter rubriken, är vanligtvis fetmarkerad och består av tre till fem rader. Den är till för att sammanfatta nyhetens mest intressanta delar. Man kan i princip säga att ingressen ska kunna läsas fristående från resten av nyheten. De är viktigt att du skapar ett intresse till att läsa vidare.
  6. Viktigaste först. Journalister skriver enligt en trattmodell (eller omvänd pyramid) där det viktigaste kommer först. Detta gäller främst tidningar eftersom man börjar stryka från slutet om texten inte får plats. Säg därför det viktigaste först och gå in på detaljer efter det.
  7. Bara en nyhet. Slå inte ihop flera nyheter till en enda stor nyhet. Skriv då hellre flera pressmeddelanden. En tanke per pressmeddelande är en god tumregel.
  8. Max en A4-sida. Du bör inte skriva mer än en A4-sida. Om du behöver mer utrymme än så, kommer din nyhet inte att publiceras och förmodligen hamna direkt i papperskorgen. Det kan såklart finnas tillfällen där två sidor är mer lämpligt, men det bör vara väl motiverat.
  9. Skriv inte reklam. Pressmeddelanden är inte reklam. Använd därför inte superlativ och förskönande adjektiv. ”Äntligen är den här!” eller ”Superbra rengöringsmedel!!!” är inga rubriker som inger förtroende eller för den delen signalerar journalism. Det är reklamiska och hör inte hemma i en seriös tidningsartikel.
  10. Undvik förkortningar. Tänk på att skriva text som är anpassad för målgruppen i mediet du ska skriva till. Om du skriver för Dagens Medicin kan du använda fackspråk, men om du skriver för Dagens Nyheter måste du förenkla språket och använda begrepp som människor utan läkarutbildning kan förstå. Håll dig till minsta gemensamma nämnaren för att ditt pressmeddelande ska kunna förstås av andra.
  11. Bifoga bilder. Hänvisa gärna till mer information på webben, där journalisten på ett enkelt sätt kan komma åt bilder och en historik om företaget. Se till att bilderna är högupplösta och lätta att få tag på. Använd små tumnaglar så att man snabbt kan överblicka alla foton och länka direkt till bildfilen. Gör det så enkelt som möjligt för journalisten att få tag i ditt material.
  12. Ha en logga. Din logga bör vara med i dokumentet så att den exponeras så mycket som möjligt. Satsa på färg eftersom svartvita pressmeddelanden inte uppmärksammas lika mycket.
  13. Ordet ”Pressmeddelande” bör finnas med. Ange alltid datum, eftersom redaktionerna vill vara först med de senaste nyheterna. Var också tydlig om det ska publiceras under en specifik dag. Till exempel ”för omedelbar publicering” eller ”publiceras på julafton”.
  14. Skicka på morgonen. Sänd pressmeddelandet under morgonen eller tidig förmiddag. Om du skickar det senare är det risk för att journalisten redan är upptagen med annat. Det gäller i synnerhet papperstidningar. För tidningar med webbredaktioner är det förstås lättare att löpande publicerade nyheter och därmed också läsa ditt pressmeddelande. Men innan helgen och sent på kvällen brukar vara en dålig tid att skicka.
  15. Kolla upp journalisterna. Håll koll på vilka journalister som bevakar ditt ämnesområde. Du ser på det viset vad journalisterna skriver om, och vilken typ av innehåll som går hem. Försök anpassa språket och innehållet till journalisten eller tidningen.
  16. Vänd dig direkt till journalisten. Bäst respons får man om du skickar skickar pressmeddelandet direkt till en journalist inom din bransch i stället för en allmän adress. Däremot kan du använda någon av de tjänster på nätet som distribuerar pressmeddelanden. På det sättet får journalisten det som han eller hon vill. Skicka aldrig spam!
  17. Kom det fram? Chansen att journalisten läser ditt pressmeddelande kan öka om du ringer och frågar om det kommit fram. Tänk också på att vissa journalister (däribland jag själv) ogillar att bli störda i arbetet och snabbt blir irriterade att svara på frågan ”Kom vårt pressmeddelande fram?” var och varannan timme.
  18. Använd citat. Varva din nyhetstext med citat från nyckelpersoner på företaget. Om du kan få in ett citat från en känd person är det extra bra. Citat är bra av den anledningen eftersom det inte är journalisten som hålls ansvarig för faktafel. Det innebär inte att du kan påstå vad som helst, bara att arbetsbördan på att kolla upp citatet inte nödvändigtvis ligger på journalisten längre. Du ska naturligtvis ha bevis för de påståenden du gör i pressmeddelandet.
  19. Utför undersökningar. Om du utför en undersökning om något intressant ämne ökar du chansen att få din nyhet publicerad. Undersökningar signalerar objektivitet (så länge de görs rätt) och kan påvisa trender. Allt extramaterial (som inte är text) är intressant, nämligen unika bilder, tabeller, grafik och video.
  20. Skicka på sommaren. På sommaren är det större chans att få din nyhet publicerad på grund av nyhetstorkan.
  21. Vem är kontaktperson? Sist i pressmeddelandet ska du ange kontaktperson med telefonnummer, titel och e-postadress som journalisten kan kontakta. Kontaktpersonen måste givetvis känna till vad pressmeddelandet handlar om, och ha tid att svara på frågor.
  22. Presentera företaget. Skriv en presentation om företaget längst ned i pressmeddelandet. På så sätt kan du berätta vad ni gör utan att blanda in det i själva texten.

Skicka pressmeddelanden via e-post

Om du skickar ditt pressmeddelande via e-post finns det några saker du bör tänka på när det gäller både e-posten och webbplatsens utformning:

  1. Webbversion. Inkludera även en länk till pressmeddelandet på nätet. På det viset kan journalisten slänga brevet utan problem och lägga till ett bokmärke till pressmeddelandet i stället.
  2. Arkiv över pressmeddelanden. Se till att journalisten enkelt kan hitta arkivet över tidigare pressmeddelanden. Det ger journalisten en snabb överblick över ditt företags tidigare ansträngningar och kan förhoppningsvis ge gamla pressmeddelanden nytt liv om de inte snappats upp tidigare.
  3. Bildarkiv. Låt journalisten enkelt ladda ned en bild på nyckelpersoner i företaget, logotyp eller produktbilder. Kom ihåg att de ska ha tillräckligt hög upplösning för att tryckas på papper.
  4. Skriv direkt i brevet. Detta är viktigt! Skriv pressmeddelandet direkt i e-postmeddelandet. Skicka det inte  som en bifogad fil, eftersom det bara skapar ytterligare ett hinder för journalisten att läsa meddelandet. Lägg däremot in en länk till pressmeddelandet på nätet om du har det i pdf-format.
  5. Anpassa för sökmotorer. Att anpassa pressmeddelandet för en sökmotor får aldrig någonsin innebära att du förvanskar och försvårar läsningen för en riktig läsare (en människa). Däremot ska du göra pressmeddelandet så pass tillgängligt att du även kan dra nytta av de fördelar som sökmotoroptimering innebär. Till exempel genom att länka produktnamn till dina produktsidor. Se det som en service till läsaren.
  6. Lägg till delningsknappar. Pressmeddelanden kan även spridas via sociala medier. Lägg till delningsknappar för Facebook, Twitter, LinkedIn eller andra sajter där din målgrupp kan tänkas befinna sig. Återigen ska det handla om en service till läsarna så att du kan underlätta spridningen för dem.

Konsten att formatera dina inlägg och artiklar

Formatering. Gör du det, din jävel? Det jag syftar på är att se till att ditt skrivna ord har en klar röd linje med en tydlig och översiktlig disposition. Jag ska ta ett oöverskådligt exempel och visa på enkla men smarta lösningar på problemet.

När du har mycket notiser och många länkar

I bloggvärlden är det många som sammanfattar nyhetsflödet under en period, exempelvis mediebloggen Same Same But Different. Problemet är att det finns ett oöverblickbart antal länkar på sidan:

Same Same But Different oöverskådliga länkar

Nu är jag medveten om att det handlar om en mer eller mindre löpande text som i narrativ form försöker beskriva vad som hänt i veckan. Men jag vill ändå propsa för ett mer effektivt utnyttjande av disposition genom formatering.

Ett sätt att lösa det är att inleda varje stycke (som får representera en egen nyhetshändelse) med fetare text. Det kan göras på följande vis som illustreras av skeptikerbloggen orsakverkan:

orsakverkan

Varje notis är logiskt avgränsad med inledande fetstil. Om det är något jag inte gillar kan jag enkelt hoppa vidare till nästa. Dessutom får jag en snabb överblick över antalet notiser. Det är fortfarande fråga om många länkar, men det är överskådligt på ett helt annat sätt, och jag vet vilka länkar som hör under vilken notis.

När det finns många länkar under en viss notis görs en punktlista med länkar, vilket är ett bra sätt att effektivt förmedla en mängd information inom en viss avgränsad omfattning.

Dessutom, om du ett halvår senare vill gå tillbaka och hitta den där nyheten som du tyckte var intressant, går det betydligt snabbare eftersom du bara behöver skumma igenom den fetmarkerade texten. Det skapar nämligen skanningspunkter för våra ögon att fastna på, så det är av all väsentlighet att du använder unika nyckelord. Det främjar dessutom sökmotoroptimering. Alles gut.

Gör din rubrik mer unik än ”nyheter denna vecka”

Det må vara praktiskt att skriva att det är denna veckans nyheter. Men försök ändå att göra ditt inlägg mer säreget och unikt genom att titulera det med en slagkraftig och intresseväckande rubrik. Tänk att du ska berätta ditt budskap i en enda, kort mening för en person som inte har en aning om vad du ska säga. Det är svårt, men du måste väga dina ord på en guldvåg.

Välj ut den nyhet som står ut mest av alla och sätt den som rubrik på ditt inlägg. Direkt i dina efterföljande  ord, ingressen alltså, kan du sedan skriva att inlägget ifråga kommer att gå igenom nyheterna för denna veckan. På det sättet säger du snabbt vad det ska handla om, men gör också varje inlägg till en unik ögonfångare.

Tre tips för effektivare disposition

  • Tänk igenom din disposition. En välplanerad struktur ökar din chans att levera ditt budskap effektivt. Du kan disponera ditt innehåll hierarkiskt och i en logisk följd. Enligt klassisk nyhetsmodell ska det viktigaste placeras överst likt en tratt eller upp-och-ned-vänd pyramid. Detaljer kommer först på slutet. Det finns fler dispositioner och överväg vad du vill förmedla och vilket sätt det effektivaste sättet du kan göra det på.
  • Börja med inledande fetstil. Det gör att användaren snabbt kan få överblick och hoppa till rätt notis i ditt inlägg. Använd mellanrubriker om du har mer ingående beskrivningar.
  • Var konsekvent. Bestäm dig för en stil för hur du ska formatera ditt innehåll, och håll dig till den modellen genom hela bloggen. Konsekvens gör det lättare för dina besökare att ta till sig innehållet.

Dagens ord: igloooordning

igloooordning (substantiv)

Normalt skriver man maximalt två bokstäver av samma tecken efter varandra i det svenska språket. Vi säger inte jobbbil om vi pratar om bilen vi använder i jobbet, utan jobbil. Eller ännu hellre, om vi kan hitta ord för att undvika den formen av stavning för att minimera konstigheterna skriver vi mycket hellre firmabil.

Men i svenska språket finns några ord som faktiskt måste skrivas med samma fyra bokstäver i följd för att betydelsen ska gå fram. Ett av dem är igloooordning som syftar på en igloo som inte städats och är i oordning.

Om tätorten Boo i Nacka kommun befinner sig i oordning skulle man kunna säga Boooordning. Men det är inte direkt något praktiskt ord, och det är förmodligen vid ytterst få tillfällen man skulle få användning av ordet. Risken för missförstånd vid de tillfällen det används är uppenbar.

Vinnarna vid stora bloggpriset

Nöje & Kultur

Vinnare: Bokhora
Nominerad: Kulturbloggen
Nominerad: Weird Science
Nominerad: En man med ett skägg.
Nominerad: Vassa eggen

Mode

Vinnare: Style by Kling
Nominerad: Hotspot
Nominerad: Manolo
Nominerad: Stockholm Streetstyle
Nominerad: Hanna Fridén

Sport & Fritid

Vinnare: Marcus Birro
Nominerad: Bara ben på Glenn Hysén
Nominerad: Robert Lauls blogg
Nominerad: Henrik Rydström
Nominerad: Sportbloggen

Livsstil

Vinnare: Husmusen
Nominerad: Gynning
Nominerad: Johanna Sjödin
Nominerad: Matälskaren
Nominerad: Niotillfem

Prylar & Teknik

Vinnare: Moderskeppet
Nominerad: Beta Alfa
Nominerad: Lilla gumman
Nominerad: Prylfeber
Nominerad: Tommy k Johansson

Vardag

Vinnare: Tonårsmorsa
Nominerad: Att vara Alex Schulman
Nominerad: Bloggfrossa & mannen som blev trött
Nominerad: Stationsvakt
Nominerad: The Real Mymlan

Politik & Samhälle

Vinnare: Opassande.se
Nominerad: Alla dessa dagar
Nominerad: Blogge Bloggelito
Nominerad: Henrik Alexandersson
Nominerad: Oscar Swartz :: Texplorer

Så hanterar du besvärliga kommentarer om din verksamhet

Per Axbom har skapat ett superbt flödesdiagram som visar hur man ska hantera kommentarer på nätet:

Besvara kommentarer på internet

Eller ladda ned som PDF.

I korthet: Har du missnöjda kunder ska du inte tysta ned dem. Bemöt kritiken. Människor sitter inte längre ensamma i stugan, makten har flyttat ut i det offentliga samtalet och allt negativt du gör kommer att studsa tillbaka på dig. Och då med en exponentiellt ökad kraft.

Praktiska tips:

  • Ange källor
  • Var personlig
  • Var transparent
  • Bidra med rätt fakta
  • Dela med dig av information
  • Vidta åtgärder; fixa problemet eller kompensera

Gör inte samma generalfel som Hewal.

Hewal lurar kund och försöker sedan mörka spåren

Hewal FöretagsrådgivarnaNikke Lindqvist har skrivit en intressant analys hur företaget Hewal Företagsrådgivarna har totalt missat poängen i sociala medier. De har försökt neutralisera negativa kommentarer om sitt varumärke genom att bombardera med positiva kommentarer på bloggar.

Jag ska återberätta historien i väldigt grova drag:

Hewal Företagsrådgivarna hör av sig till Joacim på The Advertiser för att sälja företagsrådgivning – tre månaders abonnemang billigt. Efter tre månader kommer en faktura om att betala för ett helt år. Joacim protesterar, men Hewal säger att de inte kan göra något åt situationen. Joacim går därför ut i sin blogg och varnar för Hewal, vilket kort därefter resulterar i att två kommentarer försvarar företaget Hewal om hur ”JÄTTENÖJDA” de är som kunder. IP-adresserna bakom kommentarerna går till företaget Hewal.

Det är ett skolexempel på total avsaknad av förståelse för sociala medier. Men det slutar inte där. Joacim berättar naturligtvis om de fejkade kommentarerna och det startar en indignation i bloggosfären.

Nu är det en kamp för Hewal att förändra sökresultatet på Google, då fler och fler bloggare uppmärksammar deras desperata åtgärder för att tvätta rent sitt smutskastade rykte. Hot om stämning och nya bloggar som ploppar upp som råkar heta just ”Hewal” som odelat positivt berättar om företaget.

Och spiralen med genomgående negativa blogginlägg mot företaget (undertecknad inkluderad) läggs på hög.

Vad hade Hewal kunnat göra i stället? Ta åt sig kritiken, be om ursäkt och rätta till felet – helst mot en kompensation. Det är naivt att tro att man kan tysta kritik på nätet när vi har yttrandefrihet. Men en stämning mot en kund som opponerar mot företaget är verkligen ett tydligt tecken på avsaknad av förståelse för hur internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet fungerar.

Instant Article Wizard skriver texten åt dig på hälften av tiden

Genom internetpengar.com uppmärksammades jag på en tjänst som kallas Instant Article Wizard, vilket ska göra att du kan skriva artiklar om ämnen du inte kan någonting om. Jag tänkte ta en minut av din tid och såga tjänsten längs med fotknölarna.

Tjänsten består av ett program som låter dig mata in ett par sökord och sedan få fram sökresultat från etablerade sökmotor. Skriver du in ”Physics is” får du fram en lista med fraser som alla börjar på dina sökord, exempelvis ”Physics is one of the oldest academic disciplines, perhaps the oldest through its inclusion of…” som är ett utdrag från Wikipedia.

Instant Article Wizard

Du kan också få fram ett textstycke som förklarar ”physics” närmare. Då hämtas en till två meningar från ett antal källor och sätts ihop till en läslig text. Detta ska på så vis kunna möjliggöra att du kan skriva artiklar om i princip vad som helst – utan kunskap. Skriv in sökordet, tryck på knappen och voilá: en okej text, kopiera och klistra sedan in i ditt dokument med några ändringar.

Se hur programmet fungerar in action:

Det är bara ett problem med den här tjänsten. Och det är hur pass tillförlitlig sökresultatet är. Eftersom programmet visar sökresultatet från bland annat Google och Yahoo förefaller det sig ganska vanskligt att inte ägna någon tid åt källkritik, utan bara acceptera allt som sanning eftersom det står på skärmen och går fort.

Skaparen bakom tjänsten hävdar att du minsann kan söka igenom Google Schoolar, som indexerar uppsatser och publicerad vetenskap. Men det innebär inte på något vis att man får rätt information, eftersom studier ofta går igenom eventuella invändningar mot texten för att sedan vederlägga dem.

Låt oss ta ett exempel. Ett argument i en uppsats är ”Physics is thought to be the oldest academic disciplines. This is not the case.” Detta är ett citat som sedan författaren vederlägger: ”The above statement is not true”. Det skulle få till följd att man får missvisande information med Instant Article Wizard. Likaså om något argument frekventerar många bloggar, vilket gör att det uppfattas som sanningsenligt eftersom det är så väl spritt.

Om du driver en blogg och vill producera mycket text och tjäna pengar på att folk klickar på annonser kanske detta låter lockande. Glöm bara inte att om du skriver något helt uppåt väggarna kommer du att uppfattas som ignorant och din läsförmåga kommer att ifrågasättas. Som sökverktyg kan det däremot vara intressant, så länge man håller ett kritiskt öga på sökresultatet.

Däremot skriker designen på webbplatsen Instant Article Wizard amatör. Men det är en annan historia. Av någon anledning tycks det fungera i USA.

Sunets webbkatalog blir infoo.se

Webbktatalogen lever igen. För ett tag sedan tog Urban Lindstedt över den gamle trotjänaren Sunets webbkatalog. Nu lanseras infoo.se som är en lätt kommersialisering av tjänsten. Lindstedt kommenterar.

Mediecensur på BLT. I veckan har vi också sett hur den blekingska tidningen BLT censurerat kommentarer som är kritiska mot deras egna tidning. BLT svarade via sin blogg häromdagen och utmålade sig själv som ett offer för kritiken. Det ironiska är att BLT för tillfället utildar sig inom sociala medier men missar poängen fullständigt när de hamnar i skottlinjen.

E-post bättre än sociala medier. Apropå sociala medier så framgår det av en studie att e-postmarknadsföring är bättre än sociala medier. Slutsatsen var att personer inom segmentet 18-34 år var mer benägna att göra ett köp efter en kampanj via e-post än via sociala medier.