Permission Marketing – Turning strangers into friends, and friends into customers.
Jag köpte sju marknadsföringsböcker för ett tag sedan, och har än så länge bara läst igenom tre av dem. Först ut var Permission Marketing som är en väldigt läsvärd bok av marknadsföringsgurun Seth Godin.
Kort och gott handlar Permission Marketing om tillåtelsebaserad marknadsföring. Som marknadsförare menar Seth att man hela tiden ska samla in och utöka sin tillåtelse att höra av sig till kunden.
Motsatsen till Permission Marketing är Interruption Marketing, alltså att man stör, eller till och med avbryter abrupt. Reklam är ett typiskt sätt för störande marknadsföring. Vi köper inte en tidning för att läsa reklamen, lika lite som vi tittar på tv för att se reklamfilm.
Eftersom nästan alla sysslar med Interruption Marketing så innebär det ett visst mediabrus. När det finns reklam var vi än vänder oss (utomhus, i tidningar, på nätet, på tv, på bilar et cetera) så måste man sticka ut ännu mer med sin reklam. Interruption Marketing är alltså ett typsikt moment-22: Ju mer pengar marknadsförarna spenderar för att synas, desto mindre fungerar det. Ju mindre det fungerar, desto mer spenderar de.
Att bryta sig ur detta mönstret ska göras med Permission Marketing. Det handlar om att steg för steg etablera en personlig relation med den blivande kunden genom tillåtelse. Men första steget måste dock alltid börja med Interruption Marketing. Det kan vara: ”Lämna din e-postadress så skickar vi en gratis artikel om hur du kan tanka billigare bensin”.
Nu har vi alltså fått tillåtelse till en e-postadress. Nästa steg är att klätta längre upp i stegen och få ännu mer tillåtelse. Vi kan skicka ett e-brev som säger: ”Om du lämnar din bostadsadress kan vi leta upp den billigaste bensinstation där du bor”. I utbyte mot ännu mer personlig information kan kunden alltså få ännu mer saker av värde. Och så håller det på, sakta men säkert byggs en personlig relation fram mellan kund och företag.
Har du tänkt på varför så många erbjuder Visa och MasterCard i olika former? Till och med Ica. Det är nästan den utlimata formen av tillåtelse. I utbyte mot att du kan handla över hela världen med kortet, så ger du Ica tillåtelse att registrera ditt köpmönster. Du betalar till och med Ica för att göra det! De kan sedan skicka personliga erbjudanden om varor du brukar köpa mest. Ett unikt erbjudande för varje kund. Och de kan göra det ofta.
Till slut förväntar kunden sig erbjudanden hem i brevlådan. Vilken annan marknadsföring slår det?
Det är vad Permission Marketing handlar om. Att vara personlig, få tillåtelse av kunden och ständigt hålla kontakten.
Boken Permission Marketing är Seth Godins debutbok och har efter den gjort sig ett ganska stort namn i marknadsföringsbranschen. Jag måste säga att den förändrat mitt synsätt på hur marknadsföring ska gå till. När man har läst den så är allt helt plötsligt självklart. Det är en bok som måste läsas av alla marknadsförare.
Köp boken på Amazon för ungefär 130 kronor (16,5 dollar). Boken är skriven på engelska och har cirka 250 sidor. Seth Godin har också gjort en webbplats om boken Permission Marketing, där du kan ladda ned fyra kapitel från boken.
Uppdatering 26 juni 2006: Läsvärt om just permission marketing finns på Därför Permission Marketing.