Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Jobba smartare med papper, penna och kalender

Compact calendar Som start på året kör vi igång med lite produktivtetstips, alltså hur du kan jobba smartare och få saker gjorda bättre.

Notepaper generator. Skapa ett anteckningspapper med en liten kalender för nuvarande och nästa månad.

Notepad generator. Snarliknande som i stället skapar ett anteckningsblock anpassat för att-göra-listor.

Compact calendar 2007 (finns även i svensk version). En kalender som får plats på en A4-sida och med mycket utrymme över till anteckningar.

Har läsaren verkligen nytta av det du skriver?

En gång skrev jag ”nu har vi bytt e-postadress, den nya är…” på mitt intranät.

Kort därefter får jag ett e-brev: ”Okej, men vad behöver jag göra?”

Kontentan av detta är att jag publicerade information som i första hand gällde mig själv och de besökare till hemsidan ifråga. Ingen av läsarna på intranätet använder denna adressen. I efterhand kan jag säga att informationen var helt onödig, riktad till fel målgrupp.

Därför: tänk på vem du skriver för och om han eller hon har nytta av det du vill säga. Om du inte har något givet svar finns det heller ingen anledning för dig att trycka på Publicera. Som webbredaktör gäller det att agera filter och dela ut information till de som verkligen behöver den.

Vad försökte du göra detta året, och klarade du det?

Att sätta upp mål är viktigt. Inte bara för att din studievägledare tvingade dig till det när du pluggade, utan även för att själv se hur man utvecklas och lyckas uppnå sina mål.

Inför nästa år är det viktigt att titta tillbaka och ta lärdom av misstagen.

Ställ dig själv följande fråga:

Vad försökte jag uppnå med min webbplats detta år, och lyckades jag med det?

Hemligheten bakom att minska stressen med e-post

Har din inkorg tagit över ditt liv eller blivit ett andra jobb? Kollar du konstant om du fått nya meddelanden, och är du rädd för att missa något?

Det är en av många nackdelar med dagens informationssamhälle och volymen av e-post växer. Men det finns enkla lösningar.

Först av allt gäller det att inte se e-post som något nytt fenomen. Det är bara (ytterligare) ett sätt att ta emot och skicka information. Skillnaden jämfört med andra kommunikationssätt är att det går fort.

Problemet har alltid funnits, men folk inser inte att e-post bara handlar om en metod eller system för att bearbeta information. Det är samma sak om du låter pappershögen på ditt skrivbord växa allt högre. Du måste systematiskt gå igenom högen med jämna mellanrum för att du inte ska drunkna. Detsamma gäller röstbrevlådan, telefonsvararen, sms, brev och självklart e-post. Det gäller att hålla inkorgen tom! Precis som telefonsvararen: man kollar den en gång per dag och ser till att meddelanderäknaren hamnar på noll.

Att ta kontroll över sin inkorg handlar alltså bara om att få in en arbetsmetod – att bearbeta information och ta beslut vad man ska göra med meddelandet; svara, radera, arkivera, återkom med svar senare i veckan eller liknande. Många kollar e-posten var femte minut – hela tiden. Men i slutändan gör de ingenting med de nya meddelanden de får, utan låter de ligga i inkorgen och kollar efter nya meddelanden återigen. Ta tag i meddelanden som dyker upp i inkorgen omedelbart.

Några konkreta tips:

  • Kolla efter ny e-post max två gånger per dag.
  • Se till att din e-postklient inte letar efter ny e-post oftare än varannan timme.
  • Tar något mindre än två minuter att göra – gör det direkt.
  • Håll inkorgen tom. När du stänger e-postklienten ska det eka tomt.
  • Ta beslut om åtgärd direkt: vad ska du göra med meddelandet?

Detta är en del av det så kallade GTD (Getting Things Done). Det är ett uttryck myntat av författaren David Allen. Uttrycket kommer från en bok han skrivit om att få saker gjorda. Jag har inte läst den själv, men jag har hört mycket gott om den. (Du kan läsa mer om modellen på Getting started with “Getting Things Done”.)

Jag har tidigare skrivit om att organisera e-post i mappar som svara, åtgärd och någon gång. Men det gör jag inte längre. Det är för krångligt.

Jag tar tag i e-posten omedelbart när jag får den och sorterar upp meddelandena i väldigt få, generella mappar. Jag raderar all e-post som inte har uppenbart värde att spara. Less is more.

deviantART en skräckupplevelse att handla från (saknar kundvagn)

deviantART

På jakt efter unika tavlor köpte jag ett antal från amerikanska deviantART. Men vilken skräckupplevelse att handla där!

När jag återkommer efter en tid för att köpa tavlorna jag trånat efter möts jag av tomhet. Designen har gjorts om och är visserligen mer stilren och retro men på bekostnad av användbarheten. Det går knappast att handla effektivt där.

De mest uppenbara bristerna:

  • Ingen kundvagn
  • Lämna ut kontokort först, få priset sedan
  • Alla lösenord fungerar inte

Kundvagnen lyser med sin frånvaro. Det finns inte en enda länk till någon kundvagn. Antingen får du komma ihåg adressen till ditt shoppinginnehåll (jovisst…) eller lägg en ny vara i kundvagnen och på det viset få fram en länk till vagnen.

Hur får man reda på den totala kostnaden för beställningen inklusive frakt? Du måste skriva in ditt kontokortsnummer först. Då jag inte litar på alla e-handlare väljer jag att handla med e-kort. Det är ett program som skapar ett tillfälligt kontokortsnummer fyllt med endast köpesumman. En förutsättning för detta är att jag måste få reda på summan innan jag köper. Lite moment-22.

Får du ha vilka lösenord du vill? Nej. Välj ett starkt lösenord och du kraschar servern. Jag var tvungen att byta ut ett lösenord i stil med %hCAb~TENjf4d_i (vilket jag anser vara ett ganska starkt lösenord) till något enklare som släpps igenom. Typ bokstäver och siffror på sin höjd.

När jag sedan lyckats registrera mig skickas jag tillbaka till inloggningsrutan. Jag förmodar att det är färdigt så jag försöker skriva in mina uppgifter. Fel lösenord. Jaha. Får använda ”glömt lösenord?” och hämta ett nytt. Nu kommer jag in! Och där kom en shoppingvagn upp dessutom, så passande.

Mina tips:

  • Synlig kundvagn. Tänk dig att du ska handla på Ica med ögonbindel utan kundvagn. Du måste komma ihåg vad du köper och hålla det i handen. (Och du som råkar shoppa för släktens julmiddag…). När du ansökt om ett Ica-kort får du en vagn, och ögonbindeln kan du ta av. Visa kundvagnen även för alla, även de som inte är medlemmar – och visa den stort och överst.
  • Enkel registrering. Att ansöka om det där Ica-kortet kräver att du skriver in ditt personnummer med hebreisk tideräkning. Fast det får du ju inte reda på förstås, utan din ansökan strimlas vid blotta åsynen på fel format. Ta inte med mer information än vad som är absolut nödvändigt, ge exempel på hur saker ska skrivas och erbjud lätta felmeddelanden och vad man ska göra för att rätta till dem.
  • Fullständigt pris innan köp. När du är framme vid kassörskan får du reda på att en administrationsavgift på 100 kronor är obligatorisk. Say what? Visa fullständigt pris i början, eller ge vanliga exempel om det är för komplicerat och ta kredit- och kontokortsnummer först i slutet av köpprocessen.
  • Säg inte hur jag ska skriva mitt lösenord. Jag skriver mitt lösenord själv. Ge fan i att lägga dig i hur det ska se ut; om det ska innehålla siffror, stora eller små bokstäver eller andra tecken. Sätt inga begränsningar på lösenord, eller informera om eventuella begränsningar extremt tydligt.
  • Testa på människor. Jag är övertygad om att någon idiot till webbutvecklare tyckt att detta var bra. Men ska man sälja ska man inte tycka själv, det är kunderna som bestämmer på nätet. Lär dig det. Man måste väl inte vara ordförande i Mensa för att tjacka några kritstreck på nätet eller? Användbarhetstesta, och gör det tidigt och ofta.

Sådär, nu är jag inte förbannad längre. Men tavlorna är köpta, även om det tog en halvtimme mitt i natten.

8 typer av marknadsföring (humor)

Folk frågar ofta vad marknadsföring är. En kvinnlig marknadsassistent förklarar så här:

Du är tjej och ser en snygg kille på en fest. Du går fram till honom och säger: ”Jag är fantastisk i sängen.”

Det är direkt marknadsföring.

Du är på fest med massa kompisar och ser en snygg kille. En av dina kompisar går fram till honom, pekar på dig och säger: ”Hon är fantastisk i sängen.”

Det är annonsering.

Du ser en snygg kille på ett party. Du går fram till honom, får hans telefonnummer. Nästa dag ringer du och säger: ”Hej, jag är fantastisk i sängen.”

Det är telefonförsäljning.

Du ser en kille på en fest, slätar till klänningen. Du går fram till honom, häller upp en drink åt honom. Frågar: Får jag? Lutar dig fram, låter dina bröst nudda hans arm, rättar till hans slips och säger: ”Bara så du vet, jag är fantastisk i sängen.”

Det är PR (Public Relations).

Du är på en fest, ser en snygg kille. Han kommer fram till dig och säger: ”Jag har hört att du är fantastisk i sängen.”

Det är tecken på ett starkt varumärke (Brand Recognition).

Du är på en fest och ser en snygg kille. han gillar dig men du övertygar honom om att gå hem med din kompis i stället.

Det är representation.

Din kompis kan inte tillfredställa honom så hon ringer dig.

Det är teknisk support.

En kille kommer in på en fest. Han blickar ut över rummet. Inser att han vill ha alla brudar, så han ställer sig på bordet och skriker: ”Jag är fantastisk i sängen!!!”

Det är spam. 😉

Finns även som bild:

Gratis administrationsprogram från Microsoft

Microsoft Office Accounting Express 2007

Microsoft har gjort ett administrationsprogram riktat till små företag: Office Accounting Express 2007.

Programmet hanterar fakturor, offerter, löner och kan skicka ut alla möjliga rapporter. Det är en del i deras produktserie ”Express” om gratisprogram som sedan går att köpa i en pro-version. I det här fallet 149 dollar för Office Accounting Professional 2007.

Men det är nog så att Express-versionen har allt som ett litet företag behöver. I alla fall till en början.

(Via Lifehacker)

Bedragare till telefonförsäljare går till attack (mp3 – favorit i repris)

Jag satt och tänkte på telefonförsäljare för en stund sedan och bedragaren från blufföretaget ILC (International Lighting Company) dök upp i huvudet. Det är dags för en repris!

Lyssna på blufföretaget ILC.

Och när en telefonförsäljare ringer kan du använda detta motmanuskript (pdf-fil) som hjälper dig att munhuggas med försäljaren och till slut få denne att rekommendera en tandkräm. Det är en översättning av anti-telemarketing counterscript.