Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Alla marknadsförare ljuger (se videon så förstår du varför)

Seth Godin är en marknadsförare som har ganska stort inflytande på folk. Hans böcker Permission Marketing, The Purple Cow med flera har vettiga argument man i princip måste känna till.

Han föreläser också. Som här, där Seth snackar om och med just Google och att alla marknadsförare bör berätta en historia om sin produkt som kunderna kan ta till sig. Se klippet så förstår du bättre.

Se hela videoklippet på ”All Marketers are Liars” – Seth Godin speaks at Google hos Google Video.

Läs också min recension av Permission Marketing.

Medbestämmande ökar ansvarstagandet

Desto mer en person har rätt att säga till om, desto större ansvar tar hon.

Jag har läst detta någonstans (fritt citerat), men jag kommer inte ihåg var. Jag tycker det är klockrent och stämmer in på mig till hundra procent. När jag får bestämma över min egen situation tar jag också ansvar för den. När någon annan säger vad jag ska göra så finner jag mindre (eller ingen) anledning att ta ansvar.

Ett sätt att praktisera det här i praktiken är att låta dina jobbiga medlemmar på forumet komma till tals om vad som kan förbättras, eller att lyssna på dem extra noga. Missnöje och bitska kommentarer grundar sig ofta på försämringar kring något de tycker om. Genom att ge dem medbestämmande att lösa problemet kan det öka deras ansvarstagande. Det är värst med personer som agerar i det tysta. Det kan vara ett tecken på avsaknad av ansvar.

Fyra arbetsmodeller att utveckla en webbplats

I ett webbprojekt (och alla andra projekt också för den delen) sätter man sig inte ned och skriver tre miljoner rader kod och trycker på spara-knappen. Man behöver veta vad koden ska göra först.

Därför finns det olika modeller man använder för att utveckla ett projekt, det vill säga ta det från idé till slutlig produkt.

  • Vattenfall. Vattenfallsmodellen fokuserar på funktioner och att både mål och syften är klart dokumenterade. Varje problem måste lösas innan man kan gå vidare med nästa. Processen går framåt i en enda riktning, likt ett vattenfall. Den klassiska modellen.
  • Iterativ utveckling. Att hela tiden gå tillbaka och göra om samma sak, gång på gång. Man har inget fast mål, utan varje framsteg som görs syftar till att förändra målet. Prototyping används ofta på detta vis.
  • Evolutionär utveckling. Man utgår från nyttan och affärsprocessen. Vad vill man uppnå? Varje steg ska resultera i något som kan användas hos användaren. Reaktionerna från användarna tar man sedan in och går tillbaka till ritbordet för att se över vad man kan förbättra. Man kan likna det vid en symbol som ändrar form med tiden, för att närma sig målet. Formen är inte känd från början.
  • Inkrementell utveckling. Man producerar något direkt, som går att använda omedelbart. Det är inte perfekt, men fungerar. Sedan samlar man in reaktioner. Man vet vilken helhet man vill skapa, och släpper sedan bit för bit. En del säger också att produkten är inkrementell, medan processen är iterativ/evolutionär.

Varje modell har sina för- och nackdelar och det går inte på rak arm säga vilken som är bäst. Den måste sättas i en situation med parametrar som tid, budget, sunt förnuft och korkade chefer.

Vidare läsning

Jag har en konstig fetisch: kontorsprodukter

Moleskine

Av någon anledning tycker jag att kontorsprodukter är ruskigt kul; kalendrar, pennor, anteckningsböcker med mera. Jag skojar inte – att gå i en bokhandel är nog bland det bästa man kan göra. 😉

Mer om kontorsprodukter

Dåligt ledarskap skapar ohälsa

Jag brukar inte blogga på helger men nu gör jag ett undantag.

I en artikel i vår lokala blaska Smålandsposten hittar jag en intressant artikel om hur dåligt ledarskap kan skapa ohälsa på arbetsplatsen. Jag ser också mötesplatser på internet som en form av mötesplats (för mig i alla fall) och därför är det applicerbart även på vårt område.

”Dåligt ledarskap skapar mer ohälsa än alla sjukdomar i världen” säger Johnny Johnsson, företagsläkare. ”Större delen av ohälsan är skapad, ett resultat av medvetna och omedvetna beslut i företag, organisationer och politik”.

Johnny menar att det ledningen beslutar om får effekter även på mikronivå. Omorganisationer, vare sig de är stora eller små, påverkar ända ned på cellnivå. Varje liten del påverkar helheten; arbetsliv, familjeliv, fritid. Vi har bara ett liv och det går inte att dela. Den bäste arbetsgivaren tar hänsyn till helheten. Det kostar väldigt lite men kan göra underverk för produktiviteten. Bra liv betyder bra verksamhet, medan slavarbete ger lönsamhet bara på kort sikt.

Hans tips för att undvika ohälsa är att:

  • Tydliga mål, inte fler än tre för då blir det svårt att hålla i huvudet.
  • Kreativ miljö med högt i tak där mångfald främjas, både bland kön och etnicitet men även hos individen.
  • Ett konsultativt och främjande ledarskap som utgår ifrån att varje människa gör ett bra jobb och att de får möjligheten att göra det.
  • Information via möten. Inte bara e-post, eftersom den mänskliga kontakten är viktig.
  • Medbestämmande, delaktighet med bestämt ansvarstagande och samtidigt motsvarande befogenheter. Människan mår inte bra om man inte ställer krav, men kraven måste vara rimliga.

Jag tycker speciellt att information via personliga möten och ett ledarskap som utgår från att alla gör ett bra jobb är extremt viktigt. Att vara cynisk och tro att alla är slavdrivare skapar faktiskt just en sådan stämning. Det är otroligt hur pass stor påverkan dessa små faktorer har på livet. (Läs för övrigt hur du ger en bra komplimang, dock på engelska).

När desto fler är ”långtidsfriska” (den som varit anställd i tre år och inte haft en enda sjukdag de senaste två åren), upp emot 30 procent, sker en markant ökning av kreativiteten i gruppen.

Glöm handels, plocka framtidens ledare från mötesplatser på nätet

Framtidens ledare finns bland forum på nätet. Åtminstone om man ska tro Attention Company som sammanställt en rapport om folk på mötesplatser.

Ladda ned rapporten direkt: ”Out There” PDF – 300 KB

Pengar är inget att ge till sina kamrater. Status, berömmelse och respekt ligger högst upp på dagordningen.

Dessa evangelister (som jag vill kalla dem) är öppna för att lämna viss känslig information och uppge intern kritik mot företaget och det egna arbetet.

Evangelisterna är i sin tur snabba på att följa med i vändningarna, mer flexibla, för en öppen dialog, strävar efter berömmelse, letar efter nya och innovativa idéer och, slutligen, är framtidens ledare.

Jag kan nog hålla med om det mesta. Jag driver själv en mötesplats som expanderat våldsamt. Jag har lärt mig otroligt mycket om att hantera konflikter, stärka gruppdynamiken och höja stämningen i allmänhet. Erfarenheter som är minst lika mycket värda i det verkliga livet.