Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Schibsted lägger ned Sesam – köper index i stället

Schibsted lägger ned egna sökmotorn, skriver Dagens Media.

”Vi kommer inte länge utveckla vårt webbindex och ska byta till ett index från en partner. Vi ska också redesigna tjänsten och centrera verksamheten runt några av huvudtjänsterna” säger Schibsted Norges koncerndirektör Birger Magnus till Dagens Medier.

Det är anmärkningsvärt att företaget valde att marknadsföra sökmotorn via traditionella medier som tv och tidningar. Jämför det med Google som helt och hållet vuxit organiskt helt utan konventionell marknadsföring. Där har i stället användarna stått för ryktesspridningen och hänvisandet av nya besökare.

Det är svårt att konkurrera i traditionellt avseende med något som användarna har valt själva.

Vill man söka i svenska nätindex går det ju lika bra med Eniros webbsök (som använder Googles index). Där finns dessutom valmöjligheten att söka efter privatpersoner, kartor, gula sidorna samt köp och sälj. Hos Sesam går det bara att söka på webben, i nyheter, bilder och videoklipp.

Någon sorts positionering måste till för att man ska konkurrera. Är man nöjd med att köra Volvo köper man inte en Saab bara för att det är en annan bilmodell. Bytet i sig är inget självändamål.

När Google startade gjordes undersökningar om användare kunde se skillnad på sökresultatet i jämförelse med Yahoo. Ingen kunde det. Det som däremot skilde söktjänsterna åt var att Google hade en sökruta och en knapp. Yahoo hade drygt 130 länkar till underkategorier, och mitt i alltihop en sökruta. Det var ingen tvekan vad man skulle göras hos Google, och teknikfrälsta kunde enkelt skicka sina mindre internetbegåvade vänner dit utan att få följdfrågor vad man skulle göra.

Lärdomen är att skala av din webbplats och bara inrikta dig på saker som ingen annan gör. Att försöka vara ”bäst” i sin kategori är svårt eftersom det är ett ord som betyder olika för flertalet.

Marknadsföringstabbar vi minns

Visst är reklamfolk vitsiga. Men ibland kan det bli för mycket för dem också. Eller vad sägs om…

I Love Cum

Locum (I Love Cum)

Locum, en av Sveriges största fastighetsförvaltare, valde lagom till julen 2001 att skicka ut en trevlig julhälsning i Dagens Nyheter. Bokstaven O görs om till ett rött hjärta. Väldigt omtänksamt. Uppenbarligen var personerna bakom annonsen endast skolad i klassisk engelska, om ens det. Tidningens upplaga på 350 000 ex har säkert inte alls påverkat Locums anseende.

Nothings sucks like an Electrolux

Nothing sucks like an Electrolux

Electrolux dammsugare har en otrolig sugkraft. Åtminstone om man får tro den svenska marknadsavdelningen som arbetade med översättningen. Eller försökte.

Uppdaterat: @PeppeW uppmärksammar mig om att detta var medvetet gjort av reklambyrån.

Honda Fitta

Honda Jazz

Att lansera en fitta på bilmarknaden kan inte vara lätt. Marknadschefen för Honda i Sverige, Peter Kampf, hade själv svårt att hålla sig för skratt när bilen tillkännagavs 2001. Men han menade att det var det asiatiska namnet på bilmodellen. Den fick sedermera namnet Honda Jazz i Europa. Något mindre kontroversiellt.

(Fitta är i sammanhanget ett italienskt ord som betyder mängd eller hop, eller hastig smärta.)

Jag är en livlig ledare

Personlighetstest på nätet är intressanta även om den vetenskapliga grunden kan ifrågasättas. På PersonalDNA kan du få en liten färgglad kvadrat som representerar din personlighet.

Så här ser min personlighet ut:

Tips: Håll musen över färgerna för beskrivning.

Bland texten som också följer med grafen står bland annat följande:

Your solid grounding in the practicalities of life, along with your self-assuredness and your willingness to appreciate new things make you a LEADER.

Det är något närmast narcissistiskt att se sin självbild i klartext och att se hur andra, i det här fallet undersökningen, uppfattar mig.

Vilken personlighet har du?

Vad är det som gör oss glada? Varför är vi inte glada?

Dan Gilbert pratar under TED Talk om vad som gör oss glada, eller rättare sagt vad det är som hindrar oss från att vara glada.

En intressant jämförelse är mellan en lottovinnare och en handikappad med paraplegi. Vem tror du är mest lycklig?

Se även videoklippet Paradox of Choice av Barry Schwartz. Det handlar om samma fenomen och att fler valmöjligheter gör oss mer olyckliga.

(Källa: Dan Gilbert: Why are we happy? Why aren’t we happy?)

Tre saker du måste ha koll på: användarna, affärerna och teknologin

The Three Spheres of Web Strategy

Jeremiah Owyang har satt ihop tre punkter som en webbstrateg måste ha koll på.

Hur man balanserar dessa punkter mot varandra är viktigt för att kunna överleva, och kanske svaren på varför vissa är mer framgångsrika än andra. Många besitter stor kunskap inom två av de tre områdena, men misslyckas när det kommer att implementera den tredje till en helhet.

  • Användarna. Om du inte kan användbarhet, informationsarkitektur, sociala medier, marknadsföring, kundsupport eller förmågan att lyssna och vara sympatisk kan du heller inte få besökarna att komma till dig, och framför allt, stanna kvar.
  • Affärerna. Utan konkreta marknadsmål och koll på konkurrenter driver du webbplatsen i backen. En webbplats som inte löper parallellt med marknadsstrategin är dömd att misslyckas ekonomiskt. Annonsering, marknadsföring, media, management i alla former och produktutveckling är nyckelord att ha blicken fokuserad på.
  • Teknologin. För- och nackdelar med varje teknisk lösning är ett måste att kunna, liksom kunskap om begränsningar och kostnader. Det gäller även kunskapen om den anställda personalen. Tekniska begränsningar kommer att hindra användarna och affärerna att utvecklas, så det gäller att ha en plan i bakfickan hur man ska skala upp sin webbplats ju mer den växer. Tänk utvecklare, arkitektur, industritrender, experiment med teknik och extrapolering.

Den här modellen förklarar ganska bra varför vissa webbplatser fungerar bättre än andra.

Antingen får du lära dig alla tre delar själv, eller delegera uppgifterna till någon som kan dem. För du måste kunna det för att överleva med din webbplats.

(Via Fredrik Wackå)

Gör mig en tjänst: håll käften, lyssna och lär

Jag råkade ut för en intressant sak alldeles nyss.

Jag lyssnade på ett riktigt bra album och hörde ett citat från en filmkaraktär av Kevin Spacey: ”Do me a fucking favor. Shut up, listen and learn” – vilket jag tycker sammanfattar lite min framfusiga stil på den här bloggen också. 🙂 Filmintresserad som jag är googlade jag efter frasen och hittade filmtiteln, Swimming With Sharks. Filmdatabasen Imdb ger filmen en sjua i betyg. Jag kollade om den fanns hos min filmuthyrare på nätet och ett klick senare ligger den på min filmlista.

Förloppet tog väl kanske en minut eller två. Men vips så har jag konsumerat, eller gått från ett medium till ett annat. Snacka om att det går fort på nätet och att kultur och nyskapelser av befintlig kultur (i det här fallet samplingar) väcker upptäckarlusten. Tänk vilka pengar man kan göra om man gör det riktigt enkelt för folk att handla på impuls, eller när de hittar en riktigt bra vara. Tänk på det.

Testa senaste alphan av Firefox utan att installera över den stabila versionen

Altiris SVS och Sandboxie. Det är två smarta virtuella ”lager” som kan fånga alla ändringar som dina program försöker göra med ditt system.

Exempel: Du installerar alpha-versionen av Firefox 3 via antingen Altiris eller Sandboxie. När du sedan vill bli av med alla ändringar som Firefox gjort med ditt system tar du bara bort lagret. Perfekt om du behöver testa tidiga versioner av program, eller vill leka runt utan att infektera ditt operativsystem med ton av skräp som programmen lämnar efter sig (varför ska det vara så lätt att installera program – men så svårt att bli av med dem?).

Även om jag själv enbart använt Altiris ett tag så har Sandboxie fördelen att man kan köra två instanser av ett program. Det innebär att man exempelvis kan köra den stabila versionen jämte en alpha-version, eller två profiler i Firefox samtidigt.

Jag testade för övrigt min egen webbplats med en alpha-version av Firefox 3 eftersom IDG rapporterar att Firefox 3 piskar Internet Explorer i ACID2-testet. Min webbplats ser helt oförändrad ut, vilket gör att jag kan vara lugn när trean blir skarp. På samma sätt kan man köra mängder med versioner av samma program – sida vid sida.

Vill man testa ett nytt operativsystem i stället kan man använda Microsoft Virtual PC. Kör igång Ubuntu, FreeBSD eller en Windows-beta ”inne” i ditt eget operativsystem. Virtuella maskiner är ruskigt smidigt ibland.

(Via Lifehacker och Lifehacker igen som också har guider som hjälper dig komma igång)

3 miljoner deklarerade elektroniskt i år

I skrivande stund har 3 085 983 lämnat sin deklaration elektroniskt, enligt Skatteverkets förstasida. Förra året var det 2,7 miljoner så det har ökat något. 6,8 miljoner har möjlighet att deklarera elektroniskt av totalt 7,2 miljoner deklarationer.

Det blir nog en ansenlig mängd siffror som ska förflyttas till en myndighet på kort tid. Kanske Skatteverket ska ge sig in i mobiliseringen av svenska it-försvaret? 🙂

Som vanligt är Skatteverket ett föredöme på nätet. Utmärkt webbplats, suverän internetdeklaration.

Mer läsning