Driva eget

Starta eget och bygga upp sitt företag.

Så gör du en marknadsplan på fem minuter

En marknadsplan är ett papper som säger hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst. Svårare än så är det inte, och det behöver inte heller vara så svårt att göra. Faktum är att den inte behöver bestå av mer än sju meningar.

  1. Vad ska kunden göra? Det första du ska skriva ned är vad du vill att din framtida kund ska göra. Ska han eller hon ringa och få en gratis konsultation? Eller kanske beställa en broschyr? Det viktigaste är att du inte skriver ”Köpa produkten/tjänsten” eftersom det är precis det som varje företag vill, och därmed inte ger något svar på hur det faktiskt ska gå till.
  2. Vad har du för fördelar? Var inte blyg. Berätta om allt som gör dig så bra. Det kan vara att din affär har öppet dygnet runt, du tänker på miljön, din webbplats är gjord av en prisbelönt webbdesigner etc. Gör alltså en lista med precis alla fördelar som du kan komma på. Stora som små. Välj sedan ut en eller högst två fördelar som skiljer dig från andra företag.
  3. Vilken är din målgrupp? Om du säljer pennor så har du en väldigt stor målgrupp med mängder av kontorsarbetare, men du kan försöka dela in dessa efter bransch och försöka hitta en dominant part. Det kan exempelvis vara journalister eller advokater som visar sig köpa mest pennor, och därför kan du försöka rikta in dig på dessa. Tänk efter!
  4. Vilka marknadsföringsaktiviteter ska du använda? Det finns mängder med olika sätt att marknadsföra ett företag. Det kan vara att skriva säljbrev, svara på frågor gratis, skriva artiklar som du ger bort till tidningar etc. Marknadsföring är inte bara annonsering eller reklam.
  5. Vilken är din nisch? Om det finns tio företag som producerar samma produkt kan du vara säker på att det ändå finns något som skiljer dem åt. De har olika nisch. Volvo gör bilar som är säkra, Nationalencyklopedin säljer omfattande kunskap och så vidare. Se till att du har en USP – Unique selling proposition.
  6. Vilken är din personlighet? Företags identitet eller personlighet är hur andra kunder ska uppfatta er. Blanda inte ihop det med bilden av hur ni vill att ni ska uppfattas, utan tänk på er faktiska personlighet. Vänlig, tillmötesgående, lojal och humoristisk kan vara attribut att tänka på.
  7. Hur stor är din marknadsföringsbudget? En bra tumregel är att räkna med en procentenhet av din totala försäljning. Låt säga att du lägger 20 % av din försäljning på marknadsföring. Sedan kan du dela in budgeten i tre steg; alla, prospekter och kunder. Då lägger du sedan 10 % av budgeten på marknadsföring som når ”alla” (exempelvis annonsering i en tidning), 30 % på prospekt som har hört av sig till dig och vill veta mer och sedan resterande 60 % lägger du på dina befintliga kunder. Det stämmer. Majoriteten av budgeten ska alltså gå till dina befintliga kunder. Marknadsföring slutar inte efter att kunden har köpt din produkt eller tjänst. Det är då den börjar på allvar.

Sådär. Det borde inte ta mer än fem minuter att skriva ihop och det blir förmodligen ditt viktigaste dokument om hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst.

Och du, kom ihåg att branschen du jobbar i är inte den du tror du jobbar i. Du jobbar i marknadsföringsbranschen först och främst. Sedan kan du erbjuda vilken produkt eller tjänst som helst.

Tele2 gerillamarknadsför sms-tumme

Tele2 har gjort en ganska rolig gerillamarknadsföring som parodierar TV-Shop. Vi får se om den får någon spridning i form av en viral kampanj på nätet:

Produkten som marknadsförs är deras abonnemang Kompis som ger 3 000 fria sms per månad för ett fast pris. Enligt marknadschefen Thomas Ekman kan de inte släppa ett sådant abonnemang utan att hjälpa till att förebygga sms-tumme.

Förpackningen är allt

Tv-programmet Bullshit med programledarna Penn och Teller avslöjar många pseudovetenskapliga påhitt.

I ett avsnitt testar de att paketera den billigaste (skit)maten de kan hitta. Det serveras sedan som den mest exklusiva som går att få tag på. En servitör fulländar illusionen om gourmématen som helt organisk, handplockad och högklassig i största allmänhet. Resultatet? ”The best I ever eaten.”

Psykologi, eller rättare sagt manipulation, är intressant. Föreställningen om hur maten ska smaka är så stor att vi lurar oss själva till att tro på den. Marknadsförararen Seth Godin kallar detta All marketers are liars (som också är titeln på hans bok) och menar att vi konsumenter gärna intalar oss själva en liten historia om produkterna vi använder, som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Seth poängterar däremot att företagen måste vara helt ärliga, men gärna hjälpa konsumenten att tro på det de vill tro.

En vanlig föreställning bland konsumenter, om du frågar dem på stan, är att reklam inte påverkar dem. De menar att de inte springer och köper en tandkräm bara för att de sett den på tv. Att de har kontroll över sina inköp, och därmed påverkan från reklam. Det är såklart beundransvärt att de inbillar sig det, men faktum är att de flesta inte har en aning om hur de påverkas. Det finns mängder av litteratur på detta område, så jag ska inte sväva iväg om det nu.

Jag vill ändå rekommendera Hjärnstorm som är en riktigt bra programserie som SVT visade för ett tag sedan. Däri undersökte programledaren Henrik Fexeus fenomen som dessa, hur vi exempelvis tycker om produkter med cirkulär geometri eller förpackning, snarare än kvadratiska, eftersom de känns mjukare och behagligare. Det och mycket annat. Tyvärr ligger avsnitten inte längre ute på nätet, men det kommer en ny säsong under 2008 – så håll ögonen öppna!

3 oförskämt enkla affärsidéer som fungerar (och en bonus)

Den här listan ger inspiration till affärsidéer som är oförskämt enkla, ja till och med pinsamt enkla. Men de fungerar. Förhoppningsvis kan det ge dig inspiration till att det faktiskt inte behöver vara något avancerat med att driva företag. Det räcker bara att man löser ett problem, vare sig det är ett som finns i ute världen eller som är skapat av efterfrågan av din produkt. (Vilket drömscenario!)

Filma en brasa och sälj dvd:n. Bras- och akvarium-tv har blivit populärt tack vare intåget av den platta tv:n. Kostnaden för att producera en timme lång videosekvens med ett par vedträn som brinner är oförskämt liten. Marginalkostnaden är också den oförskämt liten. Kanske ackompanjerad till en Mozartklassiker.

Kranvatten på flaska. Vi människor köper vatten på flaska trots att vi har ett av världens bästa kranvatten. Det är idiotiskt att köpa vatten på flaska, egentligen. Men vi gör det ändå. Man kan göra som Loka och Ramlösa och ta källvatten, eller som Coop och sälja vanligt kommunalt kranvatten. Priset skiljer dem åt, knappast smaken.

Miljörörelsen har dock, mycket riktigt, uppmanat folk att dricka kranvatten i stället. Men där finns en annan affärsidé: att sälja eller ge bort vattenflaskor med din logga på.

Ta betalt för support. Red Hat gör det och var kanske till och med pionjärer. Svenska MySQL likaså (eller amerikanska med tanke på uppköpet av Sun). De ger bort en suverän produkt helt gratis som dessutom är open source. Sedan tar det betalt för att hjälpa människor använda det.

Apropå att ge bort saker gratis så finns det ett litet företag i Kronobergstrakten som ger bort en skrivpärm till studenter på Växjös universitet. I den finns reklam för lokala företag inom de områden studenterna pluggar. Snacka om en produkt som gynnar alla parter!

Lär dig marknadsföra din lokala butik på nätet

Mari hörde av sig till mig och undrade hur man bäst marknadsför lokala butiker på nätet:

Vår dotter har precis startat eget. Vad är de bästa knepen att marknadsföra sig på, när det gäller make-up, hudvård, naglar med mera? Vad tror du skulle fungera bäst när folk klickar in sig för att hitta om det?

Sådant är jättesvårt att säga på rak arm. För det första måste man veta var kunderna finns.

Var är dina kunder?

Det finns några enkla sätt att ta reda på det:

1. Fråga.
2. Gissa.

Fråga de befintliga kunderna hur de hörde talas om er. Bli inte förvånad om de flesta hört talas om er via sina vänner, så kallad word-of-mouth. Personer med ett visst särintresse ser ofta till att omge sig med människor med samma intresse. Glasklart.

Och vem är du egentligen?

Några tips innan ni börjar:

  • Hitta ett mål med webbplatsen. Det måste finnas ett uttalat mål med webbplatsen. Det räcker inte med att skriva ”få fler kunder”. Du vill ha en konkret åtgärd som exempelvis ”besökaren ska ringa till oss och få en prisuppgift på behandling A”. Det är ett mål. Sådana mål är lätta att mäta och utvärdera. Om det inte går att mäta är det inget mål.
  • Var unik. Att syssla med make-up är inget nytt. Därför kommer ingen att bry sig om er dotters verksamhet. Gör något unikt, något som ingen annan har gjort. Då kan folk börja prata om det. Det gäller både webbplatsen och den fysiska butiken. Helst båda.
  • Var duktig. Att bara vara unik hjälper inte. Ringaren i Notre Dame är unik på sitt sätt, men han kan inte make-up. Därför måste du såklart vara duktig på det du gör. Men det förutsätter jag.

4 sätt att synas lokalt

När ni har det under kontroll kan ni testa att göra detta:

  • Annonsera i lokala tidningar. Lokala människor läser lokala tidningar. Åtminstone är det tänkt så. Försök knyta kontakter med någon journalist som kan skriva om er verksamhet. Försök även att utforma er reklam så att den inte bara säger ”vi finns på storgatan och fixar till ditt ansikte”. Då förvinner ni i mängden. Testa att utforma annonsen som en bioannons, med ”veckans behandling” eller liknande. Lyft fram konkreta exempel. En klassisk annonsgrej är att visa på ett problem, och sedan erbjuda lösningen på det.
  • Annonsera i fackpress. Detta fungerar endast om du har gjort något unikt. Om du annonserar (eller får tidningen att skriva om er gratis) så kommer ni endast att bli ihågkomna om ni gjort något som ingen annan har gjort. Jag kan inte påpeka detta ofta nog. Gå sedan till lokaltidningen och berätta om det unika som gjorde dig omskriven i fackpressen. Se till att någon nämner dig vid titlen ”expert”. Det smäller alltid högre när någon med makt (media) säger expert än att du utnämner dig själv som en.
  • Starta nyhetsbrev. Jag gissar på att din dotter kan ganska mycket om make-up och allt inom detta. Då passar det perfekt att starta ett nyhetsbrev där hon delar med sig av sin kunskap. Låt det gå ut en gång per vecka eller månad med ett kort tips på hur kunderna själva kan förbättra sin make-up. Skicka också med ett nytt erbjudande varje vecka. En fördel med nyhetsbrev på nätet är att det går att segmentera utskicken. Det innebär att man kan skicka olika nyhetsbrev till olika personer, exempelvis de som bor i västra delen av staden eller de som köpte en nagelfil vid senaste besöket. De som handlar mest kan få ett brev med bättre erbjudanden, än de som handlar mindre. Möjligheterna är enorma, fantasin är den enda gränsen. Det är billigt också. Kom ihåg att ju mer du träffar dina kunder, desto mer ska du känna till om dem. ”Du sa ju förra gången att du fick allergi av detta läppstiftet. Testa det här i stället, jag tog hem det i går och det ger inga allergier” är ett bra sätt att knyta personliga band och en återkommande kund.
  • Annonsera i sökmotorer. Att köpa nyckelord är också ett bra sätt. Hos Google Adwords och Microsoft adCenter går det att få upp en annons i respektive sökmotor genom att välja ut nyckelord. När besökaren sedan söker efter dessa dyker din annons upp. Du betalar per klick och priset avgörs av konkurrensen. Med andra ord desto större konkurrens, ju dyrare klick. Fast en fiffig grej är att man kan filtrera ut var besökarna kommer ifrån, geografiskt sett. Det går alltså att visa annonser endast för Norrköpingsbor. Det fungerar bra, men inte helt perfekt än.

Gör webbplatsen enkel

En bra webbplats krävs också. Nu ska jag ge några ytterst snabba tips för företagare som har liten eller ingen kunskap om hemsidor tidigare. Det är nybörjarnivå alltså. (Vill du har mer avancerade tips föreslår jag att du läser vidare på min blogg eller i den rekommenderade läsningen.)

  • Tänk på målet. Försök inte vara häftig, klyftig i meningarna och visa bilder som du tycker om. Strunta i det. Tänk på vad ditt mål var. Lägg sedan det direkt på förstasidan. I exempelet med ”att få besökarna att ringa och få prisuppgift på behandling A” lägger du den texten direkt på förstasidan.
  • Vanliga länkar. Bilder och sådant piffar upp sidan, men något som är viktigare är strukturen. När du går in i ett hus förväntar vi oss att hitta hallen först, sedan ett vardagsrum och sedan ett kök. Ungefär så. Det är konstigt om man kommer direkt in i badrummet efter att ha öppnat ytterdörren (fast lite komiskt kan det vara). Detsamma gäller på nätet. Tänk på vad du själv förväntar dig att hamna. Använd få, enkla menyalternativ som exempelvis; ”Vad vi gör”, ”Kontakta oss”, ”Produkter/tjänster” och självklart ”Nyhetsbrev” eller varför inte ”Make-up-tips”. Ha inte fler avdelningar än sju. Det blir jobbigt att hålla reda på annars.
  • Välj ett färdigt publiceringssystem. När du gör din hemsida, se till att någon kunnig vän installerar ett publiceringssystem. Det hjälper er att skapa nya sidor och nyheter utan att kunna någon programmering. Det är extremt viktigt att er vän inte väljer publiceringssystem åt er, utan att ni själva får välja. Det är ni som ska skriva texterna och det är därför ni som ska känna er bekväma med systemet. Nöj er inte med ”alla andra använder det” utan testa först. Några avancerade funktioner behövs inte till en början. Ren text fungerar ofta bra.
  • Öppettider. Bor du i en stor stad är det viktigt med en väl uppdaterad hemsida. Ändrar du dina öppettider, telefonnummer eller utbud måste du ändra det på hemsidan. Själv har jag åkt tio mil för att upptäcka att en butik lagts ned, trots att både hemsidan och telefonen tydligt uppgav öppettider och att butiken fanns kvar.
  • Det du gör är ointressant. Vad du gör, har gjort eller ska göra är ointressant. Ju tidigare du inser det desto bättre. Försök i stället förstå vad din kund gör, har gjort och vill göra. När du köper en mobiltelefon är du säkert inte intresserad av vad Sony Ericssons vd gjorde tidigare, utan vad telefonen kan göra för dig. Dina kunder är på inget sätt undantaget denna regel. Då kan du utforma din hemsida på ett bättre sätt, och resten av verksamheten också för den delen.

Som företagare måste man vara bra på svenska språket. Om ni inte är det, se till att öva mycket. Ett korrekt språkbruk ger ett professionellt intryck. Du kankse tycker at t lite stafvel inte ha så stor betydlese men det ser oproffoisgt ut. Inte minst blir det svårt att läsa. Anlita en student att skriva texten om du är osäker, eller mig.

Rekommenderad läsning

Inspirerande föredrag om hur man blir rik

Pengar som rullar in utan att du behöver lyfta ett finger. En passiv inkomst. Låter det för bra för att vara sant? Inte alls.

I stället för att köpa en dator på avbetalning, en skuld, bör vi i stället köpa en tillgång som kan växa på sikt, exempelvis aktiefonder. Det är det som skiljer den rika från den fattiga. Omöjligt för nybörjare? Ingvar Kamprad startade ju på noll. Det finns egentligen ingen ursäkt att börja.

Charlie Söderberg, rektor för skolan Balansekonomin och programledare för Lyxfällan på TV3 höll ett intressant föredrag om att få balans i sin ekonomi, och att dessutom få den att växa.

Se Nordnetkvällen 14 november och välj ”Charlie Söderberg” i rullgardinsmenyn under videoklippet. Det finns också fler intressanta föredrag om hur man bör placera sina aktier och undviker att skatta bort all vinst.

Se också Nordnetkvällens hemsida.

(Via Coaching)

Splashup – seriös bildbehandling på nätet

Splashup är en flashbaserad bildbearbetningsapplikation. Förutom det vanliga med att beskära och ändra storlek kan du lägga till lager, använda olika slags penslar, opacitet och mycket mer. Photoshop på nätet kort sagt.

Det går även enkelt att dela med sig av bilderna via Flickr, Facebook och andra liknande sajter.

Riktigt fräckt.