Designtidningen Cap&Design har listat de största reklammissarna.
Jag har själv sammanställt saker jag förundras över: Marknadsföringstabbar vi minns samt Äntligen kan jag köpa en objektiv moral billigt!
Starta eget och bygga upp sitt företag.
Designtidningen Cap&Design har listat de största reklammissarna.
Jag har själv sammanställt saker jag förundras över: Marknadsföringstabbar vi minns samt Äntligen kan jag köpa en objektiv moral billigt!
En marknadsplan är ett papper som säger hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst. Svårare än så är det inte, och det behöver inte heller vara så svårt att göra. Faktum är att den inte behöver bestå av mer än sju meningar.
Sådär. Det borde inte ta mer än fem minuter att skriva ihop och det blir förmodligen ditt viktigaste dokument om hur du ska marknadsföra din produkt eller tjänst.
Och du, kom ihåg att branschen du jobbar i är inte den du tror du jobbar i. Du jobbar i marknadsföringsbranschen först och främst. Sedan kan du erbjuda vilken produkt eller tjänst som helst.
Tele2 har gjort en ganska rolig gerillamarknadsföring som parodierar TV-Shop. Vi får se om den får någon spridning i form av en viral kampanj på nätet:
Produkten som marknadsförs är deras abonnemang Kompis som ger 3 000 fria sms per månad för ett fast pris. Enligt marknadschefen Thomas Ekman kan de inte släppa ett sådant abonnemang utan att hjälpa till att förebygga sms-tumme.
Tv-programmet Bullshit med programledarna Penn och Teller avslöjar många pseudovetenskapliga påhitt.
I ett avsnitt testar de att paketera den billigaste (skit)maten de kan hitta. Det serveras sedan som den mest exklusiva som går att få tag på. En servitör fulländar illusionen om gourmématen som helt organisk, handplockad och högklassig i största allmänhet. Resultatet? ”The best I ever eaten.”
Psykologi, eller rättare sagt manipulation, är intressant. Föreställningen om hur maten ska smaka är så stor att vi lurar oss själva till att tro på den. Marknadsförararen Seth Godin kallar detta All marketers are liars (som också är titeln på hans bok) och menar att vi konsumenter gärna intalar oss själva en liten historia om produkterna vi använder, som inte nödvändigtvis behöver vara sann. Seth poängterar däremot att företagen måste vara helt ärliga, men gärna hjälpa konsumenten att tro på det de vill tro.
En vanlig föreställning bland konsumenter, om du frågar dem på stan, är att reklam inte påverkar dem. De menar att de inte springer och köper en tandkräm bara för att de sett den på tv. Att de har kontroll över sina inköp, och därmed påverkan från reklam. Det är såklart beundransvärt att de inbillar sig det, men faktum är att de flesta inte har en aning om hur de påverkas. Det finns mängder av litteratur på detta område, så jag ska inte sväva iväg om det nu.
Jag vill ändå rekommendera Hjärnstorm som är en riktigt bra programserie som SVT visade för ett tag sedan. Däri undersökte programledaren Henrik Fexeus fenomen som dessa, hur vi exempelvis tycker om produkter med cirkulär geometri eller förpackning, snarare än kvadratiska, eftersom de känns mjukare och behagligare. Det och mycket annat. Tyvärr ligger avsnitten inte längre ute på nätet, men det kommer en ny säsong under 2008 – så håll ögonen öppna!
Den här listan ger inspiration till affärsidéer som är oförskämt enkla, ja till och med pinsamt enkla. Men de fungerar. Förhoppningsvis kan det ge dig inspiration till att det faktiskt inte behöver vara något avancerat med att driva företag. Det räcker bara att man löser ett problem, vare sig det är ett som finns i ute världen eller som är skapat av efterfrågan av din produkt. (Vilket drömscenario!)
Filma en brasa och sälj dvd:n. Bras- och akvarium-tv har blivit populärt tack vare intåget av den platta tv:n. Kostnaden för att producera en timme lång videosekvens med ett par vedträn som brinner är oförskämt liten. Marginalkostnaden är också den oförskämt liten. Kanske ackompanjerad till en Mozartklassiker.
Kranvatten på flaska. Vi människor köper vatten på flaska trots att vi har ett av världens bästa kranvatten. Det är idiotiskt att köpa vatten på flaska, egentligen. Men vi gör det ändå. Man kan göra som Loka och Ramlösa och ta källvatten, eller som Coop och sälja vanligt kommunalt kranvatten. Priset skiljer dem åt, knappast smaken.
Miljörörelsen har dock, mycket riktigt, uppmanat folk att dricka kranvatten i stället. Men där finns en annan affärsidé: att sälja eller ge bort vattenflaskor med din logga på.
Ta betalt för support. Red Hat gör det och var kanske till och med pionjärer. Svenska MySQL likaså (eller amerikanska med tanke på uppköpet av Sun). De ger bort en suverän produkt helt gratis som dessutom är open source. Sedan tar det betalt för att hjälpa människor använda det.
Apropå att ge bort saker gratis så finns det ett litet företag i Kronobergstrakten som ger bort en skrivpärm till studenter på Växjös universitet. I den finns reklam för lokala företag inom de områden studenterna pluggar. Snacka om en produkt som gynnar alla parter!
Mari hörde av sig till mig och undrade hur man bäst marknadsför lokala butiker på nätet:
Vår dotter har precis startat eget. Vad är de bästa knepen att marknadsföra sig på, när det gäller make-up, hudvård, naglar med mera? Vad tror du skulle fungera bäst när folk klickar in sig för att hitta om det?
Sådant är jättesvårt att säga på rak arm. För det första måste man veta var kunderna finns.
Det finns några enkla sätt att ta reda på det:
1. Fråga.
2. Gissa.
Fråga de befintliga kunderna hur de hörde talas om er. Bli inte förvånad om de flesta hört talas om er via sina vänner, så kallad word-of-mouth. Personer med ett visst särintresse ser ofta till att omge sig med människor med samma intresse. Glasklart.
Några tips innan ni börjar:
När ni har det under kontroll kan ni testa att göra detta:
En bra webbplats krävs också. Nu ska jag ge några ytterst snabba tips för företagare som har liten eller ingen kunskap om hemsidor tidigare. Det är nybörjarnivå alltså. (Vill du har mer avancerade tips föreslår jag att du läser vidare på min blogg eller i den rekommenderade läsningen.)
Som företagare måste man vara bra på svenska språket. Om ni inte är det, se till att öva mycket. Ett korrekt språkbruk ger ett professionellt intryck. Du kankse tycker at t lite stafvel inte ha så stor betydlese men det ser oproffoisgt ut. Inte minst blir det svårt att läsa. Anlita en student att skriva texten om du är osäker, eller mig.
Pengar som rullar in utan att du behöver lyfta ett finger. En passiv inkomst. Låter det för bra för att vara sant? Inte alls.
I stället för att köpa en dator på avbetalning, en skuld, bör vi i stället köpa en tillgång som kan växa på sikt, exempelvis aktiefonder. Det är det som skiljer den rika från den fattiga. Omöjligt för nybörjare? Ingvar Kamprad startade ju på noll. Det finns egentligen ingen ursäkt att börja.
Charlie Söderberg, rektor för skolan Balansekonomin och programledare för Lyxfällan på TV3 höll ett intressant föredrag om att få balans i sin ekonomi, och att dessutom få den att växa.
Se Nordnetkvällen 14 november och välj ”Charlie Söderberg” i rullgardinsmenyn under videoklippet. Det finns också fler intressanta föredrag om hur man bör placera sina aktier och undviker att skatta bort all vinst.
Se också Nordnetkvällens hemsida.
(Via Coaching)
Så beskrivs Microsoft i artikeln Sju tecken på ondska i teknikföretag.
Ytterst humoristisk artikel för övrigt, som också har en poäng även inom andra sektorer än teknik. Men för korrekthetens skull handlar artikeln inte enbart om Microsoft.
Splashup är en flashbaserad bildbearbetningsapplikation. Förutom det vanliga med att beskära och ändra storlek kan du lägga till lager, använda olika slags penslar, opacitet och mycket mer. Photoshop på nätet kort sagt.
Det går även enkelt att dela med sig av bilderna via Flickr, Facebook och andra liknande sajter.
Riktigt fräckt.