Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Vilka titlar och beskrivningar fungerar i textannonser?

På Overture kan man läsa en kort studie om vilka titlar och beskrivningar som fungerar i en textannons.

Tre textannonser (sponsrade länkar) utformades och testades sedan:

  1. Segla över till Zephyr SeaCraft
    Zephyr SeaCraft ger dig ett sjöbjörnspris på de finaste segelbåtarna som någonsin seglat på de sju haven! Klicka idag så visar vi hur lätt det är att handla från Zephyr SeaCraft.
  2. Segelbåtar från Zephyr SeaCraft
    Zephyr SeaCraft är den ledande återförsäljaren av marknadens bästa segelbåtar. Klicka nu om du vill se vårt fina båtsortiment.
  3. Segelbåtar – Zephyr SeaCraft
    Zephyr SeaCraft säljer segelbåtar till privata och professionella köpare. Ett utbud av små, medelstora och stora modeller finns i olika prisklasser.

Enligt studien inger den sista annonsen mest förtroende och fick flest klick.

Marknadsföring är inte detsamma som reklam

När man nämner ordet marknadsföring är det många som ryggar bakåt och tänker stora annonser i Dagens Nyheter eller en reklamfilm på de största tv-kanalerna.

Men marknadsföring är så mycket mer än bara reklam. Man kan säga att marknadsföring är allt som gör att kunder och företag hittar varandra. Då kan man säga att ”tipsa en vän”-funktion är ett sätt att marknadsföra sig på? Javisst. Likaså att tipsa någon annan man känner på stan om att ”Åhlens har väldigt snygga vantar”. Det är också en form av marknadsföring.

Marknadsföring behöver inte kosta ett öre och man behöver dessutom inte ens lägga ned tid på det. Om man vet vad man gör och vilken effekt det får, naturligtvis.

I går var jag på nöjesfältet Liseberg i Göteborg och noterade följande sak:

Man kunde köpa alla möjliga prylar med den gröna kaninen på (Lisebergs egna kramdjur). Pennor, ryggsäckar, mobiltelefonetui, studsbollar, suddgummi – you name it. Det är också ett sätt att marknadsföra sig. Ungarna köper deras prylar och andra ungar kan sedan i skolan smälta deras budskap och gå hem till mamma och pappa och säga ”jag vill åka till Liseberg nu!”.

Men den sortens marknadsföring funkar endast på de som redan är etablerade och känner till varumärket (den gröna kaninen). Personer som inte känner till kaninen gör sig knappast besvär, utan det riktar sig till personer som tidigare har varit där och vill dit igen.

Vill man slå sig in på en helt ny marknad kan man inte använda Lisebergs exempel. Marknadsföraren Andrew Neitlich har en egen blogg om företagande och marknadsföring på SitePoint och skriver dessutom en hel del artiklar för deras räkning. Passa på att läsa hans artikel How to Market Your Business on a Shoestring om du är intresserad av att slå dig in (som en okänt företag) på en ny marknad.

Ta inte betalt per timme, ta betalt för det värde du ger

Brukar du titta på annonserna som ligger här? Det gör i alla fall jag för att se om annonsprogrammet Google Adsense skickar fram några relevanta annonser eller ej, som ni kan ha nytta av.

När jag tittade precis, såg jag följande annons:

Textannons med dålig utformning

3 000 kronor för fem timmar är en timlön på 600 kronor. Jag ser inget fel i det, men att skriva så i en annons är ju ingen hit direkt. Till en början går det att börja jämföra med andra företag om ”vem som är billigast”.

Som tjänsteföretag bör man aldrig sättas in i en tabell och jämföras med andra. Pris är inte allt. Det är bara en av många faktorer som avgör hur bra tjänsten är.

Vad som är mer viktigt är vad de gör för pengarna, inte hur länge. Vi kan alltså förutsätta att de kommer att jobba fem timmar med positioneringen och därefter lägga av. Det vore bättre om vi kunde förutsätta att de garanterade resultat för 3 000 kronor och därefter lade av. Men tolkningen kanske är så hårfin att endast jag stör mig på den?

Som Brendon Sinclair skriver i boken The Web Design Business Kit ska man basera priset på värdet man ger kunden. Låter det abstrakt? Låt mig ge dig några exempel.

Om du tar ut en timlön så innebär det att du tjänar mer ju mindre tid du lägger ned. Och kan du inte din uppgift alls och trevar dig fram – ja, då tjänar du ännu mer! Är det rättvist mot kunden? Nej, inte direkt.

Låt säga att du har byggt en ”tipsa en vän”-funktion till en kund. Det tog åtta timmar och kostar 1 000 kronor för kunden. Om du ger samma funktionalitet till en ny kund, ska du ta timlön för hur lång tid det tar att installera (som blir en tiondel av utvecklingskostnaden)? Nope, du tar samma pris som tidigare! Du tar betalt för din expertis och värdet som du ger kunden. Ta mer betalt!

Ta inte betalt för timmar. Ta betalt för det värde du ger till kunden.

Fler besökare men färre klick på annonser?

Ibland stiger antalet besökare väldigt snabbt. Logiskt nog borde även antalet klick på annonser stiga lika mycket. Men det gör det inte alltid.

Vad beror det på? Enligt undersökningar jag har läst så visar det sig att återkommande besökaren ”lär sig” var annonserna finns och medvetet undviker annonser.

Ett sätt att råda bot på det är att hela tiden organisera om och flytta annonserna. Det får däremot inte bli för ofta och för häftigt, för då kan webbplatsen upplevas som rörig. Det är en balansgång.

Hur gör du?

Teknik sätter hinder för reklam – hur gör vi nu?

Förr i tiden gick det inte att göra mycket utan att undgå ett reklambudskap. Men på grund av teknikutvecklingen kan vi numer filtrera den reklam vi vill se, framför allt genom nätet.

Tv får däremot se över sitt sätt att visa reklam. Room Service på Kanal 5 är exempelvis ett program som startats av byggbranschen. Inte Kanal 5 själva. Den formen av reklam köper jag dock direkt, eftersom den ger mig ett värde som tittare.

Den nya tekniken ställer helt nya krav på reklamtillverkarna som nu måste jobba mer kundfokuserat och koncentrera sig på att verkligen leverera något nyttigt.

Exempelvis har Google-annonser slagit igenom kraftfullt på nätet. Det är kontextuella annonser, vilket innebär att de läser av webbsidan de placeras på och vet ungefär vad den innehåller. Sedan visas lämpliga annonser kring detta ämnet. Då är i alla fall jag betydligt mer intresserad av att klicka på dessa annonser.

Tidigare användes mer demografisk mätning. Besökaren loggas med hjälp av cookies (som många nu stänger av) och reklammakarna kunde få svar på frågor som ”Vilka sidor tittar besökaren på och i vilken ordning?”. Utifrån denna demografi utformades sedan reklamen. Men då måste man ju bearbeta mängder med data och det finns ingen anledning när det kan ske automatiskt som hos Google.

Popup-annonser har nästan försvunnit helt. Eller de kanske finns kvar, jag använder nämligen popup-stoppare som så många andra. Det är helt enkelt inte sjysst att kasta upp ett nytt fönster mitt framför näsan på besökaren. Och speciellt inte upprepade gånger. Det är besökaren som ska ha kontrollen över sin webbläsare, inte någon annan.

Framtiden för reklamen. Hur ser den ut? Jag tror att vi kommer att se mer samarbeten och sammanslagningar av innehåll och reklam. En bokrecension kan lika gärna vara sponsrad av bokförlaget själv.

Tappar stora företag kontakten med kunder?

En sak har jag funderat på länge. Ett litet företag sägs ofta kunna ha bra och personlig kontakt med kunder, men när företaget växer och blir större så tappar man kontakten. Är det så?

Som ensam företagare utan anställda (som jag själv är) så är man självklart mån om sina kunder. Personlig service blir en självklarhet – det finns ju ingen annan som kan hjälpa till.

Men tänk om jag hade 20 anställda och tusentals kunder. Då hade jag placerat kanske fem personer på försäljning och gett dem ”egna” kunder som de får ha kontakt med personligen. På så vis kan kunden alltid möta samma försäljare som redan känner till vilka de är och deras behov. Kontakten blir då alltid personlig, företaget upplevs som litet, men är egentligen stort. Small is the new big, som marknadsföraren Seth Godin uttryker det i sin blogg.

Har du varit i kontakt med något stort företag (som exempelvis Microsoft) som behandlat dig speciellt?

Registrering tar månader med Dmoz

Ett bra sätt att öka trafiken till sin webbplats är att registrera den i olika kataloger. En katalog är ett stort länkarkiv uppdelad efter område. Men fastnar du i en katalog är det stor risk att du fastnar i ännu fler. De tycks nämligen spindla varandra.

Men det tar tid! Så här skriver exempelvis Dmoz.org när man lagt upp sin webbplats i katalogen:

Ditt förslag har tagits emot.

En redaktör kommer att granska ditt förslag.

När din webbplats väl accepterats i Open Directory kan det ta allt från två veckor till flera månader för din webbplats att bli listad hos partners som använder ODP data, som t.ex. AOL Search, AltaVista, HotBot, Google, Lycos, Netscape Search, etc. Vi gör uppdateringar tillgängliga varje vecka, men varje partner har sina egna uppdateringsrutiner.

Kort och gott: det tar tid att skapa sig toppplaceringar hos sökmotorer såväl som hos människor.

Om Duff Beer funnits hade jag varit alkis

Att skapa en gemenskap till ett varumärke är bland det mest framgångsrika man kan göra. Exempel på lyckade resultat är Apples iPod som i princip har fans runt om i världen som dyrkar märket. Att äga en iPod är mer än en mp3-spelare. Det handlar om att ingå i en gemenskap med andra, likartade, människor.

Eftersom människan är ett socialt djur så innebär det givetvis att man tjäna pengar på det. Lunarstorm är också ett bra exempel som till och med skapat ett eget zpråk *fnizz*. Det kanske inte ser direkt intelligent ut, men herre jesus vad man kan dra in pengar på det när det görs på rätt sätt.

Ett community är en given plats för denna typ av gemenskap och därmed viral marketing. Marknadsföring som sprider sig självt. ”Alla” vill vara med och tipsar därför sina kompisar. Fansen gör till och med egna reklamfilmer där produkten exponeras. Gratis reklam!

Personligen är jag svag för satirserien The Simpsons. Huvudkaraktären Homer Simpson dricker en ölsort som heter Duff Beer. Om Duff Beer hade funnits hade jag varit alkis! Så stark är min gemenskap till serien och jag skulle konsumera det mesta relaterat till varumärket. Fast av ekonomiska skäl håller jag mig till dvd-boxarna så länge. 😉

Stunt City är en förbannat bra reklam

Stunt City

Jag erkänner. Detta är inte ett tips om marknadsföring utan en liten hyllning till produktionsbolaget Lowe London som gjort en bra reklamfilm för Rexona deodorant. Tämligen ointressant produkt, men ändå nödvändig.

Filmen kallas Stunt City och är upplagd i QuickTime-format.

Det som gör den här reklamfilmen bra är inte de häftiga specialeffekterna (vi ser ju specialeffekter i dagens Hollywoodrullar mest hela tiden!), utan snarare att den bryter mot konventioner. Den gör det oväntade och bryter hela tiden mot sunt förnuft.

Med andra ord borde vilken reklam som helst, så länge den är ovanlig på något sätt, kunna ge samma resultat? Javisst är det så. Men för varje ny reklamfilm som är ovanlig så blir det ovanliga mer vanligt. Och då krävs det nya metoder.

Fantasi är något man måste ha som reklammakare och marknadsförare. Det kan man komma betydligt längre med än pengar.