Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

De flesta nyhetsbreven är katastrof

Just nu skriver IDG.se att tre av fyra nyhetsbrev är en teknisk katastrof.

Det är intressant. Företaget Apsis har testat 19 nyhetsbrev och minst en e-postklient kan inte visa breven korrekt.

Breven är ofta anpassade för Microsoft Outlook och de som ställer till mest problem är Lotus Note, Gmail, Spray och Yahoo. De tre sista är webbtjäntster.

Så här råder du bot på problemen enligt artikeln:

  • Testa noga innan du skickar ut.
  • Gör inte breven för tunga. Less is more.
  • Länka till bilderna, lägg dem inte i brevet.
  • Tänk på att bland annat Outlook blockerar bilder som standard, så lägg inte allt för kritisk information i bilderna. Gör därför aldrig hela brevet som en bild (låter ju korkat, men elektroniska julkort kan ofta vara uppbyggda så).

Läs också:

Boktips: Permission Marketing av Seth Godin

Permission Marketing – Turning strangers into friends, and friends into customers.

Jag köpte sju marknadsföringsböcker för ett tag sedan, och har än så länge bara läst igenom tre av dem. Först ut var Permission Marketing som är en väldigt läsvärd bok av marknadsföringsgurun Seth Godin.

Permission Marketing bokomslag

Kort och gott handlar Permission Marketing om tillåtelsebaserad marknadsföring. Som marknadsförare menar Seth att man hela tiden ska samla in och utöka sin tillåtelse att höra av sig till kunden.

Motsatsen till Permission Marketing är Interruption Marketing, alltså att man stör, eller till och med avbryter abrupt. Reklam är ett typiskt sätt för störande marknadsföring. Vi köper inte en tidning för att läsa reklamen, lika lite som vi tittar på tv för att se reklamfilm.

Eftersom nästan alla sysslar med Interruption Marketing så innebär det ett visst mediabrus. När det finns reklam var vi än vänder oss (utomhus, i tidningar, på nätet, på tv, på bilar et cetera) så måste man sticka ut ännu mer med sin reklam. Interruption Marketing är alltså ett typsikt moment-22: Ju mer pengar marknadsförarna spenderar för att synas, desto mindre fungerar det. Ju mindre det fungerar, desto mer spenderar de.

Att bryta sig ur detta mönstret ska göras med Permission Marketing. Det handlar om att steg för steg etablera en personlig relation med den blivande kunden genom tillåtelse. Men första steget måste dock alltid börja med Interruption Marketing. Det kan vara: ”Lämna din e-postadress så skickar vi en gratis artikel om hur du kan tanka billigare bensin”.

Nu har vi alltså fått tillåtelse till en e-postadress. Nästa steg är att klätta längre upp i stegen och få ännu mer tillåtelse. Vi kan skicka ett e-brev som säger: ”Om du lämnar din bostadsadress kan vi leta upp den billigaste bensinstation där du bor”. I utbyte mot ännu mer personlig information kan kunden alltså få ännu mer saker av värde. Och så håller det på, sakta men säkert byggs en personlig relation fram mellan kund och företag.

Har du tänkt på varför så många erbjuder Visa och MasterCard i olika former? Till och med Ica. Det är nästan den utlimata formen av tillåtelse. I utbyte mot att du kan handla över hela världen med kortet, så ger du Ica tillåtelse att registrera ditt köpmönster. Du betalar till och med Ica för att göra det! De kan sedan skicka personliga erbjudanden om varor du brukar köpa mest. Ett unikt erbjudande för varje kund. Och de kan göra det ofta.

Till slut förväntar kunden sig erbjudanden hem i brevlådan. Vilken annan marknadsföring slår det?

Det är vad Permission Marketing handlar om. Att vara personlig, få tillåtelse av kunden och ständigt hålla kontakten.

Boken Permission Marketing är Seth Godins debutbok och har efter den gjort sig ett ganska stort namn i marknadsföringsbranschen. Jag måste säga att den förändrat mitt synsätt på hur marknadsföring ska gå till. När man har läst den så är allt helt plötsligt självklart. Det är en bok som måste läsas av alla marknadsförare.

Köp boken på Amazon för ungefär 130 kronor (16,5 dollar). Boken är skriven på engelska och har cirka 250 sidor. Seth Godin har också gjort en webbplats om boken Permission Marketing, där du kan ladda ned fyra kapitel från boken.

Uppdatering 26 juni 2006: Läsvärt om just permission marketing finns på Därför Permission Marketing.

Vad säger branschen om olovlig direktmarknadsföring?

När du får spam till din inkorg, vad säger mediabranschen själva om det? Det kan du läsa hos DM-nämnden.

DM-nämnden följer utvecklingen av direktmarknadsföring, vare sig det är via e-post, pappersreklam, fax eller telefon. De påtalar också oacceptabla former och bidrar till normbildning för framtida marknadsåtgärder. Kort och gott ger de förslag på hur direktmarknadsföring ska skötas.

Du kan läsa vad DM-nämnden säger om reklam via e-post.

”Smart” marknadsföring av politiskt parti (spam)

Jag fick ett e-postmeddelande i dag från Philip W (phlilip-wd@muf.se) via den här webbplatsen:

Läste blogg. Tänkte bara tipsa om en site för den som ogillar TV-avgiften: www.borttaget.nu

Mitt svar:

Läste inlägg. Tänkte bara fråga vad det har med min blogg att göra: spam?

Mvh,
Peter Dahlgren

Politiska ungdomsförbund har jag aldrig gillat. Dessutom fungerade inte ”Philips” e-postadress.

Dummaste formen av popup-annonsering är här!

Kommer ni ihåg när popups var surfarens värsta bekymmer? De tiderna är i princip förbi nu när vi har annonsblockerare.

En variant är ju att skicka upp ett nytt fönster när användaren klickar på en länk. Det mest korkade jag sett är av Jamba, vars annonser ni säkert sett på MTV som försöker sälja ringsignaler till hutlösa priser.

De skickar upp nya fönster, precis utanför bildskärmen. Med andra ord döljs de, men fönsterramen syns något. Vilken typ av annonsering! Annonsera utan att synas, snacka om bortkastade pengar.

Så optimerar du din sida för sökmotorer

En sak måste vi ha klart för oss. Sökmotoroptimering ger inte fler besökare, eller ökad trafik.

Sökmotoroptimering är till för två saker:

  1. Sökmotorn ska kunna komma åt allt innehåll på din webbplats.
  2. Sökmotorn ska förstå vad innehållet är för något.

Om vi tittar på första punkten (komma åt allt innehåll) så ska sökmotorn ha maximal tillgänglighet till din webbsida.

Konkret innebär det:

  1. Använd bara statiska sidor. Alla sidor med ett frågetecken (?) i adressen kommer inte att indexeras av Google. Ibland kan Google indexera en nivå, men oftast blir det inte mycket mer. Alltså, skriv dvd-filmer.php i stället för index.php?cat=dvd-filmer. Helst av allt bör du använda katalognamn, alltså /dvd-filmer/. Läs mer om hur du utformar dina sökvägar.
  2. Använd vanliga länkar. Skriv <a href="sida.html" ></a>. Om du använder javascript, onclick="", kommer sökmotorn inte att följa din länk, och kan således inte hitta den sida du länkar till.
  3. Inget dubbelt innehåll. Mängder av webbplatser har samma innehåll på mer än en plats. Det kan röra sig om dubbla domännamn eller utskriftsvänlig version av en artikel. Om du har dubbla domännamn bör den ena vara en omdirigering till den andra. Det ska bara finns en officiell domän. Utskriftsvänliga versioner av en artikel bör inte indexeras. Lägg direktivet ”noindex” i sidhuvudet, eller ändra robots.txt så att dina dubletter inte fastnar i sökmotorerna.

Detta är bara ett sätt för sökmotorn att indexera allt av värde på din webbplats. Nästa steg är att ge sökmotorn förståelse för ditt innehåll. Låt säga att vi ska göra en sida om bilvård (tvätta bilen, vaxning, polering och så vidare). Först av allt måste du ta leta upp ett fåtal nyckelord som du vill synas under. Det har vi redan.

Några bra sätt att optimera din webbplats för sökmotorer är:

  1. Lägg nyckelordet i domännamnet. Men överdriv inte. Kallesbilvax.se fungerar bättre än bilvax-polering-bilvård-polish.se. Enkel och kort adress som beskriver innehållet ska det vara. Rapa inte upp nyckelord.
  2. Lägg orden frekvent i <h1>, <strong>, <em> och framför allt <title> Tänk på semantiken: använd <em> för att betona ljud, inte för att de ska bli kursiverade.
  3. Försök inte lura sökmotorer. Om du blir rankad #1 på sökordet ”bilmotorer” och användare som går in på din sida inte hittar ett skvatt om bilmotorer – vad spelar det då för roll om du är etta? Kom ihåg att content is king.Få andra att länka med de sökord du vill ha. Om alla dina länkvänner länkar med ordet ”bilvård” kommer Google att tro att din webbsida faktiskt handlar om bilvård. Även dina egna länkar (länkar inom din egen webbplats) har betydelse.
  4. Ha tålamod. Sökmotorpositionering tar månader. Räkna med ett halvår ungefär. Google tittar också på hur lång tid domännamnet är registrerat. Ett helt nytt domännamn tar oftast längre tid att optimera för, än ett som funnits i flera år.
  5. Meta keywords är värdelöst. Mycket spam har gjort detta till tabu och få sökmotorer lägger någon vikt på orden där.
  6. Meta description är jättebra. Om ditt sökord inte finns med på sidan (men däremot i länkordet) kommer description att användas. Lägg mycket krut på detta! Varför ska användaren besöka din sida? Vilka konkurrensfördelar har du? Bry dig inte om sökmotorn, utan beskriv din webbsida för besökaren.
  7. Spam kan fungera jättebra. I början. Sedan blir du bannlyst och blir förmodligen svartlistad överallt. Du ska vara glad om du ens kan göra comeback från spamträsket.
  8. Skriv för besökare, inte för sökmotorer. Sökmotorn är ett verktyg för att hitta till din sida. Den ska inte ses som en besökare i sig. Jämför med bilmotorer under punkt tre.
  9. Håll det enkelt. Sökmotorer kan inte tolka flash, javascript, applets och annat tråkigt. Inte hundraprocentigt i alla fall. Små, enkla html-sidor där du har separerat innehåll från presentation är guld.
  10. En webbsida per tanke. Skriv om biltvätt på en sida, vaxning på en andra och polering på en tredje. Små nischade sidor är betydligt bättre än en stor ofokuserad sida. Både för läsaren och för sökmotorn.
  11. Köp inte trafik. Det finns företag som säljer trafik. På något vis får de en drös med ovetandes besökare att hamna på din webbplats. Till vilken nytta? De är förmodligen inte intresserade av det du har att erbjuda. Du förlorar bara på det, om du inte har något ofattbart bra för alla slags människor (typ ”tjäna en miljon i månaden utan att göra nåt!”).

Något tips du kan ha nytta av? I så fall får jag önska en trevlig helg!

Sökmotoroptimering fungerar inte – här har du varför

”Man måste optimera sin webbplats för att den ska hamna högt upp i sökresultaten hos Google”. Skitsnack säger jag. Sökmotoroptimering ger inte högre position i sökmotorer. Här har du anledningarna till varför.

Först måste vi skilja på optimering och marknadsföring. Sökmotormarknadsföring kan göras utan optimering och vice versa. Sökmotoroptimering kan du lära dig på en kvart, medan marknadsföring finns det treåriga linjer att läsa sig till. Vill du lära dig marknadsföring snabbt rekommenderar jag dig att köpa en bok.

Att optimera en webbplats för en sökmotor handlar om så enkla saker som att säga till sökmotorn ”det här är en rubrik och detta är texten som står under rubriken”. Då fattar sökmotorn att sidan handlar om det som står i rubriken. Låter det enkelt? Ja, det är det också. Det finns inga mysterium bland sökmotoroptimering.

Sökmotoroptimering är inte detsamma som ökad trafik (vilket många felaktigt tror). Det är bara ett sätt för sökmotorerna att verkligen indexera näst intill allt på webbplatsen. Att exempelvis använda statiska sidor (dvd-filmer.php i stället för index.php?cat=dvd-filmer).

Tänk dig själv att du får en lista på tusen ord och ska sedan försöka säga vad det handlar om. Är det jobbigt? Självklart. Det är lika jobbigt för en sökmotor dessutom. Men om du i stället fick en rubrik som heter ”100 sätt som gör din biltvätt enklare” så har du plötsligt en aning om vad resten av texten handlar om, utan att ens har läst den.

Att märka upp rubriker som rubriker kallas semantik. Det är egentligen läran om ords betydelse, men på nätet så handlar det om att rubriker ska utformas som rubriker så att sökmotorer vet att det är en rubrik.

Ett av mina favoritsätt att kolla om en enskild webbsida är bra optimerad är att ta bort stilmallarna tillfälligt. Går det uppfatta vad som är rubrik, text och bilder ändå? Om ja, så är semantiken bra. Då vet en sökmotor vad innehållet är för något, och du har större chanse att plocka poäng i sökresultatet. Se själv:

En artikel på backendmedia.se utan stilmall

Därför hamnar din webbplats långt ned i sökresultaten, eftersom sökmotorn Google kanske inte vet exakt vad den handlar om. Du kan nämna laxfilé i ena meningen och motorolja i en annan. Men innebär det att sidan handlar om något utav endera ämnet? Inte nödvändigtvis. Om du däremot säger till Google att ”den här sidan handlar om motorolja” så kommer Google få en ärlig chans att visa din sida i sökresultatet. Ordet motorolja bör stå i rubriken.

<h1> är den högsta nivån på en rubrik. Då kan man förutsätta att det som står inom <h1> (<title> också för den delen) är vad sidan handlar om. Alla viktiga ord ska stå i rubriken.

Helt plötsligt kan vi sätta en relation mellan text och innehåll. Den text som kommer efter en rubrik hör därför ihop. Vi vet ju detta sedan tidigare, men det finns inget sätt för sökmotorer att veta det om du inte säger det till dem!

Sökmotoroptimering handlar alltså om att märka upp innehållet och säga ”det här är en rubrik och den texten där borta hör ihop med den”. Det är inte till för att öka trafiken till webbplatsen. I bästa fall innebär det också att din webbsida står ut från andra sidor.

Snyggt sätt att marknadsföra sitt företag på

I dag fanns ”nyheten” Loopia ger användare av webbläsaren Firefox fördelar på förstasidan hos IDG.se. Så det så.

Är det för att Loopia gillar Firefox bättre än andra? Troligtvis inte. Eller rättare sagt, med all sannolikhet inte. De har snickrat ihop ett pressmeddelanden med något unikt. Något som ingen har gjort innan. En helt ologisk grej som får folk att snacka. ”Varför gör Loopia på det viset? Är de korkade?”. Nej, inte alls.

Marknadsförarna har gjort ett bra jobb och det är bara att gratulera. De får ju till och med gratis marknadsföring här. De stärker sitt varumärke, fler och fler känner till det, snackar om det på fikarasten och med vänner. Det sägs att efter ett tiotal exponeringar av ett varumärke är man villig (har större förtroende) att köpa produkten de erbjuder.

I skrivande stund har artikeln 65 kommentarer. Dock verkar det (som vanligt på IDG) tendera att resultera i krig om vilken webbläsare som är bäst. (Vad är bäst, förresten?)

Vad tror ni det kostade att skriva pressmeddelandet då? Inte många kronor. Kanske en femma för ett frimärke att posta iväg det, men i övrigt är det ett slagkraftigt sätt att föra fram nyheter billigt. Kanske kostnad för en copywriter (en som skriver reklamtexter) om man inte har en sådan i huset. Tidningar behöver nämligen marknadsförare, lika väl som de behöver tidningarna.

Loopia har för övrigt monopol på domänregistreringar i Sverige. De hade (och har fortfarande) en kampanj där de erbjuder se-domäner billigare än självaste NIC-SE (de som administrerar svenska domäner). För att de tycker att det var dyrt? Nej. Sjukt billiga priser är alltid ett bra sätt att marknadsföra sig på.

Nu är det fredag och ni får ha en trevlig helg!

Hur ska ett användarvänligt e-postmeddelande se ut?

Effektiva e-postmeddelande som gör det du vill kan vara svårt att bygga.

Personligen är mina favoriter Google och Amazon. Som vanligt håller de det enkelt, tydligt och utelämnar alla onödiga detaljer. De koncentrerar sig på det viktiga, det som berör mottagaren. Google skriver på svenska och Amazon på lätt och pedagogisk engelska. Längst ned skriver de också varför jag fått deras meddelande. Men Google saknar instruktioner för hur jag avslutar deras nyhetsutskick.

Exemplariskt enkelt nyhetsbrev från Google Adsense

Dessutom skriver de ut min e-postadress tydligt så att jag kan se vilken adress de skickat till (jag har flera e-postadresser nämligen).

Här hittar du några bra resurser för att bygga ditt eget e-postmeddelande:

Användbar e-post
Alla artiklar är från useit.com (såklart ;)):

  • Protecting the User’s Mailbox.

    Email is a powerful way to reach customers, but overdoing it is risky. Let users know up front that you’ll respect their mailboxes. Otherwise, they won’t give their email addresses, and you’ll lose a unique channel for marketing and customer service.

  • Mailing List Usability.

    Mailing list content must be ultra-short. Provide separate email addresses for subscribing and unsubscribing and include info on how to get off in every mailing list message. Improved usability increased subscriptions by 128% in one case study.

  • Confirmation Email, Automated Customer Service Email, and Transactional Messages.

    Transactional email can be a website’s customer service ambassador, but messages must first survive a ruthless selection process in the user’s in-box. Differentiating your message from spam is thus the first duty of email design.

Tillgänglig e-post

  • Versaler är mest irriterande i e-post visar undersökning. Ett tidigare inlägg jag skrivit om vad som är mest irriterande i e-post. Ursprungligen från IDG.se.
  • CSS and Email, Kissing in a Tree.

    Most people who’ve attempted to recreate a sophisticated design in HTML email have run into a wall when using CSS, either in the form of inexplicable mangling by email clients or a pronouncement by an email administrator stating that CSS is “against the rules.” If you’re not content to roll over and use font tags in your HTML emails, read on.

Marknadsföring i e-post

  • Email vs. Direct mail; Interrupt vs. Permission. Blogginlägg från skribenten Andrew Neitlich. Håll dig uppdaterad med hans blogg om företagande i allmänhet och marknadsföring i synnerhet.
  • Email Marketing Hints & Tips Articles.

    Read articles on the best practices of email marketing written by Michelle Keegan, our own Email Marketing Diva. Become an expert email marketer yourself by following her actionable tips and advice on everything from creating a subject line, to testing and measuring success.

  • Do-It-Yourself Email Newsletters For Businesses.

    Email newsletters might appear to be a vast terra incognita for small and medium sized businesses, even if they have marketing and technology staff. However, email is tempting. It can be a very low cost way to find and keep customers.

  • E-Mail Marketing Fundamentals.

    E-mail marketing is one of the most overlooked marketing opportunities today. Many businesses collect information about their customers and prospects and never use the information.