Marknadsföring

Få fler besökare och kunder.

Så får du miljarder med webbsidor indexerade i Google

Surftips: HOW TO: Get Billions of Pages Indexed in Google

Detta är ett tips på hur du kan få miljarder med webbsidor indexerade i Google. Men tänk på att det är spam, och att Google redan genomlistat det här knepet. Så försök dig inte på det om du tänker satsa seriöst på nätet. Risken är att du blir bannlyst för evigt.

Men det är en bra kunskap att känna till, även för oss som vill vara seriösa.

Copyblogger är en blogg om konsten att skriva bloggar

Surftips: Copyblogger

Har du en blogg? Gillar du att skriva? Vill du att flera ska läsa det du skriver?

Har du svarat ja på alla tre frågor så tror jag att Copyblogger passar dig utmärkt. Det är en blogg om konsten att skriva så att man syns och får återkommande besökare.

Titta särskilt på deras Copywriting 101 som är tio artiklar i hur du skriver bättre texter.

Få reda på vilka marknadsföringsmetoder som verkligen fungerar

Surftips: Marketing Experiments

Det här är ett sådant surftips som jag bara njuter av. Marketing Experiments är en webbplats som testar olika metoder av marknadsföring och skriver ned resultatet.

Det är sådana enkla saker som att jämföra vilka rubriker som fungerar på webben.

De testar helt väldigt enkla saker men som man ofta undrar över – undringar man kan ställa i en enda fråga.

Det heter inte mun-mot-mun-marknadsföring, det heter mun-till-mun

Språkanalfabeter råder det gott om, men en av de saker jag stör mig på mest är människor som kallar marknadsföringsmetoden word-of-mouth för mun-mot-mun. Det handlar ju knappast om hjärt- och lungräddning.

Det handlar om att sprida marknadsföring ryktesvägen. Då måste man inte kyssa någon. Det räcker att ryktet går från mun till mun.

Analfabeterna som skriver detta är copywritern Jack Hansen. Han om någon borde veta bättre.

Här är några fler fulöversättningar jag har uppmärksammat:

  • tabulär data – tabelldata.
  • standards – standarder.
  • monitorera – övervaka.
  • notifiera – meddela.

Visst, det funkar säkert och folk fattar. Men det blir helt fel ändå. Värna om det svenska språket. Använd svenska ord om det finns ett sådant. Och använd rätt ord, herr Hansen.

Microsofts annonsprogram adCenter stänger ute Firefox

Microsoft Adcenter vägrar Firefox, det skriver Internetworld i dag.

Ärligt talat förstår jag inte varför man väljer att stänga ute webbläsare över huvud taget. Googles annonsprogram fungerar ju utan problem i de flesta webbläsare, varför skulle inte adCenter göra det? (Bortsett från att öka konkurrensen då förstås.)

Bojkott av adCenter är dagens ord. Precis som när svenska banker väljer att stänga ute Mac, Linux och allt annat som inte är Internet Explorer. Låt besökaren använda den läsare de trivs med. Det är i dag möjligt att göra en webbplats tillgänglig för nästan alla kombinationer av program. Utnyttja den möjligheten.

Vad är sökmotorspam, och vad får man egentligen göra?

För ett tag sedan var Ikanobanken på tapeten eftersom de hade en dold länkfarm. Läs nyheten på IDG: Ikanobanken trotsar Google – med dold länkfarm från Altus. Den har tagits bort nu, men i stället har företaget Jajja hamnat i blåsväder. De är inte riktigt lika oetiska, men Google säger att de slängt ut 500 Jajjasajter ur sitt sökindex. Jajja förnekar och säger att de tagit bort sidorna självmant, och att det inte alls har så många.

Frågan är då: Vad är spam?

Svar: Alla försök att lura en sökmotors beräkningar för relevans.

Vad är inte sökmotorspam? Allt som ändå skulle göras om inte sökmotorer fanns, eller allt som sökmotorn har gett skriftligt tillstånd att göra.

Men meta-taggar då? De är ju till för sökmotorer? Nja, du använder meta-taggar för att beskriva en resurs. Om du beskriver resursen felaktigt så är det att betrakta som spam.

Min teori är baserad på Alan Perkins definition av sökmotorspam. Den är läsvärd, inte minst för att reda ut vad som egentligen är spam och vad som menas med det, utan också för att se sökmotorspam från en etisk synvinkel.

När Google gjorde sin senaste uppdatering, kallad The Bourbon Update, fick många optimeringsföretag sämre resultat hos sina kunder, däribland Jajja. De har använt tveksamma metoder, som bland annat länkfarmar och på så sätt erhållit hög ranking till sina kunders webbplatser.

Jajja väljer att kalla länkfarmar ”externa webbplatser”, men i själva verket fyller de ingen större funktion för en människa. En länkfarm är en eller flera webbsidor som byggts med enda syftet att öka antalet inlänkar till en webbplats.

Här anmäler du spam till Google: Anmäl spam till Google.

10 knep för att lyckas med din webbplats

  1. Bli länkad. Varje gång en webbplats länkar till dig så får du en ”röst”. Ju fler röster din webbplats får, desto mer omtyckt är den. Google gillar omtyckta webbplatser och placerar dessa högt upp i sitt sökresultat.
  2. Optimera din webbplats. Sökmotoroptimering kan låta svårt, men det handlar bara om att göra det enkelt för Google och andra sökmotorer att hitta och förstå din webbplats. Läs en guide som beskriver hur du optimerar din webbplats för sökmotorer.
  3. Skriv vettiga rubriker. Tänk på att sökmotorer är verktyg för att hitta din webbplats. Om du fyller din webbsida med nyckelord kan det hända att du hamnar högt i sökresultaten, men den besökare som kommer dit hittar inget värde. Det är därför viktigt att du beskriver dina webbsidor tydligt och enkelt. Det är bättre att skriva ”Så kan du börja sälja nätannonser” i stället för ”Sälja nätannonser”.
  4. Enkel adress. Desto kortare och enklare, desto större chans att någon kommer ihåg den.
  5. Bygg med semantik. Tänk på att utforma dina webbsidor med rubriker och mellanrubriker.
  6. Fyll på med nytt. Uppdateringar är viktiga. Det visar att din webbplats är levande och att du faktiskt bryr dig om den.
  7. Släng ramarna. En unik adress bör vara en unik webbsida. Nu när vi kan surfa från våra mobiltelefoner (jag gör det!) ställer du bara till med problem. Läs gärna vanliga fel på webbplatser enligt Mediabyrån.
  8. Det finns inga genvägar. Glöm allt vad genvägar heter. Hårt arbete, bra innehåll och regelbundna uppdateringar – blod, svett och tårar.
  9. Svara på e-post. Jag svarar på nästan alla e-post jag får, oavsett om jag kan hjälpa till eller inte. Huvudsaken är att jag svarar och är ärlig. Ibland får jag svar tillbaka i stil med ”Oj, jag trodde inte du skulle svara – tack!”. Har jag inget svar så skriver jag det, och i bästa fall hänvisar till någon som vet.
  10. Förbered och planera. Gör ett schema över alla veckor och skriv in vad du ska göra med webbplatsen varje vecka. Det behöver inte vara mycket, kanske en liten nyhet eller förbättring, men se till att sprida ut arbetet och gör små förändringar ofta, i stället för stora förändringar sällan. Då kan du lättare upptäcka fel och snabbt se vad som fungerar och vad som inte gör det.

Ska man lägga pengarna på teknik eller marknadsföring?

Jag läste en intressant sak på bloggen Selling Web Design Services.

Liksom bloggaren Andrew har jag (tyvärr) fått gå den hårda vägen och lära mig hur viktig marknadsföring är. För att inte säga allt.

En bra tumregel är att man ska spendera fem gånger så mycket på marknadsföring som man gör på teknik. Det kräver naturligtvis att man känner till marknaden och kunderna, för att sedan erbjuda en unik tjänst eller produkt.

Så om du tvekar: spendera pengarna på marknadsföring. Bygg sedan din lösning när du bevisat att folk vill ha det.