5. Som administratör ställs du inför svåra beslut
Att driva ett stort forum handlar om ledarskap. Men det är viktigt att komma ihåg: din titel gör dig inte till en ledare. Inflytande gör dig till en ledare och detsamma gäller dina medlemmars syn på dig och dina moderatorer.
Den största uppgiften man har som ledare är inte att bestämma. Det är att driva teamet i rätt riktning. En ledare skapas inte, utan en ledare får erkännande och förtroende. Det är svårt att försöka bygga förtroende. Det är inget man gör över en natt.
Som administratör för ett forum kommer du ändå att stöta på många svåra beslut. En del beslut kommer att förändra framtiden för forumet. Vad du än väljer är det viktigt att alla är enade och står bakom beslutet, oavsett egna åsikter.
6. Sluta aldrig utveckla forumet
Utveckla forumet hela tiden. Lägg till nya forum efterhand. Utse ”årets medlem”. Ta in feedback på vad som kan förbättras. Medlemmarna och moderatorerna kommer att vara kvar så länge som forumet växer och blomstrar.
Jag har gjort detta på en mängd olika sätt. Ibland skriver jag ner en lös idé och släpper lös för debatt av alla. Eller så kan jag ge bort ett pris för det ”bästa förslaget denna månad”. Till min förvåning har det nästan alltid varit små detaljer som behöver ändras enligt medlemmarna, kanske flytta en knapp till en mer logisk plats.
7. Folk kommer alltid att bryta mot reglerna
Det är bara att inse: du kommer att bli häcklad, personer kommer att skriva personangrepp om dig, medlemmarna och hur mycket de hatar forumet och så vidare. Frågan är bara när det dyker upp. Inte om.
Ha en plan för hur det ska hanteras och se till att reglerna klart och tydligt säger vad som händer när någon bryter mot dem.
Jag har gjort det väldigt enkelt på mitt forum:
- Vid regelbrytande redigeras inlägget med en förklaring om varför inlägget redigerades och var medlemmen ska vända sig om han eller hon är missnöjd.
- Om medlemmen fortsätter bryta mot reglerna utdelas en varning. Varningen är kvar för alltid.
- Efter tre varningar stängs medlemskontot av för alltid.
Detta finns beskrivet för medlemmarna i reglerna. Då vet de vad som gäller och kan inte skylla på okunskap.
När de stängs av så görs det med alla tekniska hjälpmedel som finns i forumets arsenal av funktioner. Jag tror att det kan ha en avskräckande effekt.
8. Tre dokument du bör skriva
- Regler. Skriv vad som inte är tillåtet på forumet och vad som händer om man bryter mot reglerna. Det är det viktigaste dokumentet eftersom hela forumet baseras på dessa regler. De behöver inte vara många eller komplicerade. Det viktiga är att de finns från första dagen och att de efterlevs. Se till att besökare får godkänna dem innan de registrerar sig för att bli medlemmar.
- Riktlinjer för moderatorer. Även om reglerna gäller alla så är det ofta nödvändigt att ge moderatorer mer information. Det kan vara forumets visioner och målsättningar, vad som förväntas av moderatorerna och så vidare.
- Moderatorns FAQ. En ny moderator kommer att undra hur de ska hantera besvärliga medlemmar, om de ska låsa vissa typer av diskussioner och så vidare. Det är smidigt för alla om det finns samlade under en enkel faq.
9. Vanliga frågor om att starta forum
Ska jag lansera min nya webbplats med ett forum?
Nej, det tycker jag inte.
Det är väldigt överskattat att så länge det finns ett forum, så kommer besökarna att rusa dit för att registrera sig. Ett forum byggs inte över en natt.
Alla webbplatser borde väl ha forum?
Forum passar inte för alla typer av webbplatser, det beror helt på vad ämnet handlar om. Frågan är om du verkligen behöver ett forum? Är du beredd att starta ytterligare en webbplats ”ovanpå” din nuvarande webbplats? För det är ungefär så mycket jobb det är att driva ett forum.
Hur får jag folk att börja skriva inlägg på forumet?
Du måste ge dem en anledning att börja skriva inlägg. Se till att du själv startar och deltar i diskussioner med några vänner, och ge aldrig upp. Folk tittar i regel runt innan de registrerar sig som medlemmar. Om forumen ekar tomt finns det ju ingen anledning för dem.
Starta ämnen som berör, som folk har skilda åsikter om. Min favorit är att starta diskussioner om kontroversiella ämnen. Det gör folk lite ”uppretade” och vill säga sitt.
Min strategi var så här när jag startade mitt forum:
Jag hade en webbplats med artiklar i stil med ”så här gör du film”. När webbplatsen hade levt i några år och hade en större skara besökare startade jag forumet. Det gäller att analysera besöksstatistiken. I början registrerade sig ett fåtal personer, framför allt de som brukade läsa det som fanns där. Jag såg till att de diskuterade och höll liv i diskussionerna. Nya medlemmar ville delge sina åsikter och på den vägen är det. Det växer hela tiden, varje dag och varje minut.
Att fråga efter feedback kan också fungera. Liksom att starta en tävling där medlemmarna kan få ett pris om de kommer på ett fyndigt namn, en logo eller liknande till forumet.
Hur håller jag forumet aktivt?
Man kan väl säga att ett forum med över 100 nya inlägg per dag är aktivt. När du når den gränsen behöver du i princip inte göra någonting längre. Det sköter sig självt.
Vad du däremot måste göra är att ta tag i spam, annonser, personangrepp och alla andra problem. Detta är moderatorernas jobb, som du förhoppningsvis valt med omsorg.
Dessa problem måste tas omhand snabbt, effektivt och hela tiden. Så fort spam eller liknande rotar sig och tar överhand kommer medlemmarna på forumet att försvinna en efter en. Det krävs ett kontinuerligt engagemang från din sida.
Hur ökar jag antalet medlemmar?
I stället för att koncentrera dig på att skaffa nya medlemmar bör du koncentrera dig på de befintliga medlemmarna. Jag har skrivit om detta tidigare i form av kunder, men det är exakt samma princip med dina medlemmar.
Jag vill i stället ställa en motfråga: Vad gör du för att de befintliga medlemmarna ska vara kvar? Troligtvis är du så koncentrerad på att driva upp medlemsantalet att du glömmer bort de medlemmar som redan finns där. De som till slut blir medlemmar kommer inte att ha någon fördel att vara medlemmar om de behandlas som luft.
Om vi tar jämförelsen med baren igen, så är det som att trycka in så mycket folk som möjligt på ett ställe och sedan kalla det ”framgångsrikt” när man nått ett visst antal. Framgång handlar om återkommande medlemmar som trivs, vill utveckla ditt forum och bygger upp det organiskt. Framgång är inte en viss siffra. Försök få medlemmarna som redan är där att trivas i stället.
Jag har aldrig försökt öka antalet medlemmar på mitt forum. Det enda jag har gjort är att göra det till en suverän plats för de som redan är där. Jag har skapat en gemenskap. Det är ”vi medlemmar” mot ”dom andra”, typ. Det intressanta är att ”dom andra” gärna vill bli ”vi” och därför registrerar sig. De till och med påpekar att de är glada att hittat dit och att alla verkar så trevliga. Människan vill gärna ingå i en gemenskap och känna sig omtyckt.
Forum är alltså psykologi. Om vi tar psykologen Maslows exempel på den berömda behovstrappan så har människan ett visst antal grundläggande behov. Vi måste först och främst äta, sova och så vidare. Lite högre upp på trappen har vi gemenskap, uppskattning och självförverkligande. Forum är alltså ett sätt för medlemmarna att förverkliga sina egna behov. De är egotrippade och skiter fullständigt i dig.
Du kan läsa mer om teorier om grupprocesser på Wikipedia. Det är en intressant vetenskap.
Medlemmarna tipsar dessutom sina kompisar om att bli medlemmar (marknadsföring word-of-mouth). På mitt forum har medlemmarna till och med själva frågat hur de kan sprida informationen om forumet eftersom de inser att ju fler som är på forumet, desto bättre blir det för dem själva. Ditt jobb är att underlätta spridningen för dem. Du har en armé med marknadsförare som vill sprida ditt budskap om forumet, gratis. Alla vinner på det.
Det är precis som exemplet med baren. Du hittar ett suveränt danshak som har allt du önskar dig. Du tar dit dina bästa vänner nästa helg och har kul. Det är stor chans att de i sin tur tar dit sina vänner och så vidare.
Jämför forumens funktioner med varandra
På ForumMatrix kan du jämföra olika forum. De vanligaste är vBulletin, phpBB och Invision Power Board. UBB Threads var populärt i början, men har tappat ganska mycket de senare åren.
Lär dig mer om att driva forum
Tre bra artiklar från SitePoint du måste läsa:
- Super Moderator Guide. För dig som administratör och driver ett forum.
- The Forum Moderator’s Guide To Life. Mer inriktat åt moderatorer och tips för deras vardag.
- How To Turn Lurkers Into Posters. Mängder av människor läser på forumen, men blir inte medlemmar. Här får du tips på hur du gör om läsarna till aktiva medlemmar.
Det är hårt arbete, men ha kul för satan!
Det krävs mycket hårt arbete, tid och hängivenhet för att driva ett forum. Ett arbete som oftast inte syns om det görs på ett bra sätt.
För att bli framgångsrik måste du lita på dina moderatorer och få dem att känna sig viktiga. Håll dem uppdaterade med hur det går med forumet och prata med dem. I slutändan är det ändå bara lek och skoj, så ha kul medan du driver ditt forum.
Lycka till!
(Skriv gärna en rad vad du tyckte om denna artikel. Det tog en liten stund att skriva ihop.)