Andrew Neitlich skrev en bra sak i sin blogg om webbmakeri för företagare: New Year’s Wish For You: In 2006, work hard to be lazy.
Som jag sagt tidigare så gäller det att jobba med företaget, inte i det.
Allt för många ”raggar kunder”, jobbar hårt med deras projekt och ger sig sedan ut för att ragga nya kunder. Det fungerar och ger pengar på bordet, men är inte särskilt effektivt.
Under 2006 föreslår Andrew att vi i stället ska sluta jobba så hårt. Jobba i stället hårt med ditt företag. Sätt system på autopilot. Utveckla produkter och tjänster som du kan paketera och sälja flera gånger. Bygg ett nätverk med specialister. Få dig att framstå som proffset i din bransch, kanske till och med guru.
Låter det vagt?
Inte alls. Här kommer några tips på vägen från olika artiklar som också publicerats på bloggens hemvist, webbplatsen SitePoint:
- Put Your Website On Auto Pilot av Dr. Mani Sivasubramanian.
- Small Business Primer – Part 1: What Business Are You In? av Jeremy Wright.
- Aspiring Towards Auto-Pilot: Automate Your Business Marketing av Andrew Neitlich.
En annan sak, som inte nämns i Andrews blogginlägg, är vem man ska sälja till. Som jag skrev så försöker allt för många ragga nya kunder. Gör inte det. Försök i stället att koncentrera dig på de kunder du har, och ge dessa mervärde. Det kommer att ge dig ännu mer pengar i framtiden. Varför? Det ska jag förklara under nästa år, så håll utkik efter fler inlägg!