Bry inte om dig själv, tänk på läsaren

För cirka 23 sekunder sedan fick jag ett nyhetsbrev från SitePoint. En sak fastnade framför mina, för stunden, ganska trötta ögon:

Faster SitePoint
The addicts and eagle eyed among us will have noticed that SitePoint migrated to new servers last Thursday — a move that was made to help cope with the site’s increased readership. The speed boost is hard to miss; we hope it eases your daily SitePoint surfing!

Inget märkvärdigt med det, men min första tanke var: ”Om en amatör hade skrivit den texten hade det stått: We’ve changed servers”.

Vad är skillnaden kan man fråga sig, det handlar ju om samma sak? Jo, det gäller att alltid se ur läsarens perspektiv. Jag betvivlar att någon är intresserad av ett serverbyte. Hur påverkar det läsaren? Inte ett skit. Däremot kan en snabbare webbplats i allra högsta grad påverka läsaren. Positivt.

Skriv inte vad du gör. Skriv vad du gör som påverkar dina läsare. Sluta var så egotrippad.

Skriv inte ”vi har ökat textstorleken”. Skriv ”nu är det lättare att läsa för synsksadade”.

Skriv inte ”vi har anställt en ny nyhetsskribent”. Skriv ”nu kommer det ännu mer nyheter”.

Get the picture?