Så gör du din blogg professionell med TAFFY-metoden

TAFFY är en akronym för hur du ska utforma en professionell blogg. Titta på det här videoklippet om du vill se Bob Artner från TechRepublic förklara det närmare: Effective professional blogging.

Bob säger att TAFFY står för:

  • Tone. En effektiv blogg har en viss professionalism. Så förolämpa inte publiken.
  • Audience. Den du skriver för. För många bloggare gör meningslösa länkar till andra bloggar. Kom ihåg att du har en bredare publik och inte bara dina närmaste vänner.
  • Focus. Du kan blogga om allt, men den mest effektiva och profesionella bloggen genomsyras av den expertis eller kunskap som bloggaren har. Folk vill inte läsa vad du har gjort på semestern eller att din hund är sjuk. De vill läsa din professionella åsikt om ämnet du skriver om.
  • Frequeny. Skriv ofta, det är ju det bloggandet handlar om. Du behöver inte skriva tio inlägg per dag, men du måste i alla fall skriva fler än ett inlägg per månad.
  • Yourself. Var dig själv. Lite av din personlighet måste synas. Du vill inte verka tillgjord, för det är döden för en professionell blogg.