MailCom, eller MailCom Europe AB, är ett företag som säljer databaser över e-postadresser. Olyckligtvis har adressaterna inte alltid gett sin tillåtelse att få sin e-postadress såld av MailCom. I praktiken innebär det att de har en tjänst som skickar ut spam, om inte direkt så via deras kunder.
När detta uppmärksammas i ett blogginlägg, redan för ett par år sedan, så svarar de naturligtvis inte med att rätta till sin tvivelaktiga och oetiska hantering av e-postadresserna, utan genom att hota om stämning.
Det var inlägget MailCom Europe AB spammens urmoder som kritiken lades fram samtidigt som vd:n för MailCom svarar i kommentarsfältet, drygt ett år senare. Du kan se vd:ns svar i bilden nedan:
Att hota med stämning så fort ens företag omtalas negativt är för övrigt en intressant taktik. Inte så mycket för att det är en högst tveksam väg att gå rent juridiskt (man kan bara förtala personer), utan för att det är en oetisk metod att ta till för att tysta kritiska röster.
Som en stark förespråkare för yttrandefrihet anser jag ändå att man inte ska acceptera felaktigheter (vad de nu än må vara). Men felaktigheter bör korrigeras, inte döljas eller tystas ned. Det är en väsentlig skillnad och tar sin utgångspunkt i att alla bör ha yttrandefrihet av det enkla skälet att det annars leder till motsägelser.
Om du vill höra mer om resonemanget om rättigheter så utvecklar jag det på en annan blogg, där jag skriver mer filosofiskt inriktat: Ett försvar för individbaserade rättigheter. Jag har också skrivit om liknande företag tidigare, bland annat Hewal som återuppstod från de döda efter ett halvår samt några tips på vilka företag man ska akta sig för. Du kan också få råd och tips kring faktumet att man inte har rätt att styra vad andra säger om ditt företag.