Jag har ägnat stor del den närmsta tiden att rensa upp bland en av mina större webbplatser. Jag menar inte att ta bort spam, utan snarare se över innehållet och ta bort överflödigt material. Som exempelvis att:
- Ta bort sidor som inte fyller någon funktion, som tveksamt uppfyller målet med webbplatsen. Fråga dig själv: Tar den här sidan mig ett steg längre mot mitt mål?
- Ta bort sidor med väldigt låg besöksfrekvens. Jag hade en del ”arkivsidor” med gamla nyheter som kunde tas bort. Dessa växer ganska snabbt och blir svåra att överblicka för en besökare. Den interna sökmotorn får ta dess funktion i stället.
- Byta ut mängder med webbadresser från långa och hierarkiska,
/omoss/redaktion/profile.aspx?userid=1
, mot enklare och plattare diton,/profile.aspx?userid=1
. Av någon anledning känner jag större kontroll över att ha få kataloger på webbplatsen, där jag kan överblicka dess innehåll lättare. - Försöka uppmärksamma de delar som är av betydelse och promota desto mer. I mitt fall är registrering för ett nyhetsbrev samt fakta kring annonseringsmöjligheter viktiga saker jag ville framhäva. Det ger både fler besökare och klirr i kassan. Kom ihåg att ju fler valmöjligheter desto mindre får man gjort. Försök begränsa dig till några få. Du känner din webbplats bäst och borde veta vad som är bäst för besökaren.
Kvar finns ett par kärnfulla huvudavdelningar som jag nu ska lägga all kraft på, och som besökaren faktiskt tittar på. Skriva mycket om lite, i stället för lite om mycket. Nisch är bra.
Dessutom minskar min ångest. Jag har få sidor att göra riktigt bra, i stället för hundratals att göra halvhjärtat. Produktiviteten ökar och kvaliteten likaså.
Jag har tittat i statistiken för att se hur mycket besök varje sida har. Är den låg kan sidan tas bort. Kom också ihåg att låg besöksfrekvens inte nödvändigtvis innebär en dålig sida. Det kan mycket väl vara så att informationen är svår att hitta. Ta reda på om så är fallet innan du kapar webbplatsen längs fotvalven. Du kan också testa att slå ihop två sidor till en, om de har snarlik information.
Huvudtanken är att du ska börja fundera på om allt verkligen behövs, och om det uppfyller din målsättning med webbplatsen. Har du inget mål är det på tiden att du skaffar dig ett. Ta och gör en Moscow-analys.