Under min vecka borta hände det några saker jag vill skriva om. Jag sammanfattar de här.
- Obligatoriskt med tillgänglighet på webben. Redan 2010 kan det bli krav på att europeiska webbplatser måste vara tillgängliga.
- Google stöder nu också NOODP-taggen. Det innebär alltså att man kan få Google att sluta använda din webbplatsbeskrivningen hämtad från länkkatalogen Dmoz. Jag har skrivit om det innan, men då var det för att stoppa MSN från att visa Dmoz-beskrivningen.
- How to evangelize word of mouth marketing internally. Fem tips på hur du kan sprida word-of-mouth internt inom företaget.
- How to give feedback. Tips på hur du ger bättre feedback. Eller rättare sagt, hur du bör ge analyser snarare än åsikter.
- Google lanserar videoannonser i Europa. Förr var det enkla textannonser, nu blir det rörlig bild.
- Webbsidor som förlängs när du närmar dig slutet. En smart idé som innebär att vid slutet av sidan hämtas automatiskt mer innehåll från servern. Sidan fylls på dynamiskt och du behöver aldrig byta sida genom länkklick, utan rullar nedåt tills innehållet tar slut. (Notera att Kranium.se tidigare var Skriftligt.se – så se till att uppdatera eventuella bokmärken eller rss-prenumerationer.)