Filmbolaget Paramount verkar inte ha förstått nutida marknadsföring.
I filmbloggen The Movie Blog har en väldigt entusiastisk amerikanare, John, skrivit glädjerop om den kommande filmen Transformers. Till texten har han använt bilder från filmen. Han var väldigt hängiven filmen och han fick också läsarna intresserade för filmen. En stark början till word-of-mouth.
Paramount förstod givetvis inte vilken win-win-situation de hade utan valde i stället att kontakta John för att be honom ta bort bilden. Det gjorde han. Sedan hittade de en annan bild och valde då i stället att stänga ned hela webbplatsen med hjälp av DCMA, utan att be honom att ta bort bilden först.
Ironin i det hela (eller avsaknaden av ironi rättare sagt) är att John var väldigt hängiven till Transformers. Om man läser tidigare inlägg han skrivit så har det också påverkat hans läsarkrets. Han har spridit word-of-mouth.
Nu är John förbannad i stället. Hans läsare är förbannade och de som använder länktjänsten Digg är också förbannade. Det pratades om en total bojkott av filmen.
Efter ett tag insåg dock Paramount hur detta faktiskt påverkar dem negativt och vice vd:n Amy Powell ringde upp John för att ställa allt till rätta. Bättre sent än aldrig i alla fall. Nu säger de att det inte ska ske igen och The Movie Blog är up and running!
Det fanns en kommentar som också speglar sensmoralen i det hela:
”You can’t buy good word of mouth, but you certainly can stop it dead.”
(Via den utmärkta bloggen Church of the Customer Blog: Here we go again: Paramount stabs fan blog.)