Nikke Lindqvist har skrivit en intressant analys hur företaget Hewal Företagsrådgivarna har totalt missat poängen i sociala medier. De har försökt neutralisera negativa kommentarer om sitt varumärke genom att bombardera med positiva kommentarer på bloggar.
Jag ska återberätta historien i väldigt grova drag:
Hewal Företagsrådgivarna hör av sig till Joacim på The Advertiser för att sälja företagsrådgivning – tre månaders abonnemang billigt. Efter tre månader kommer en faktura om att betala för ett helt år. Joacim protesterar, men Hewal säger att de inte kan göra något åt situationen. Joacim går därför ut i sin blogg och varnar för Hewal, vilket kort därefter resulterar i att två kommentarer försvarar företaget Hewal om hur ”JÄTTENÖJDA” de är som kunder. IP-adresserna bakom kommentarerna går till företaget Hewal.
Det är ett skolexempel på total avsaknad av förståelse för sociala medier. Men det slutar inte där. Joacim berättar naturligtvis om de fejkade kommentarerna och det startar en indignation i bloggosfären.
Nu är det en kamp för Hewal att förändra sökresultatet på Google, då fler och fler bloggare uppmärksammar deras desperata åtgärder för att tvätta rent sitt smutskastade rykte. Hot om stämning och nya bloggar som ploppar upp som råkar heta just ”Hewal” som odelat positivt berättar om företaget.
Och spiralen med genomgående negativa blogginlägg mot företaget (undertecknad inkluderad) läggs på hög.
Vad hade Hewal kunnat göra i stället? Ta åt sig kritiken, be om ursäkt och rätta till felet – helst mot en kompensation. Det är naivt att tro att man kan tysta kritik på nätet när vi har yttrandefrihet. Men en stämning mot en kund som opponerar mot företaget är verkligen ett tydligt tecken på avsaknad av förståelse för hur internet i allmänhet och sociala medier i synnerhet fungerar.