Det är ingen som tittar på reklam. Alla bläddrar förbi det i tidningen och alla zappar när Ipren-mannen dyker upp. Är det så?
Ta en titt på följande saker. Vi brukar faktiskt leta efter dem:
- Veckans bio. När du ska gå på bio, var kollar du då? Om inte nätet så är det troligtvis tidningen eller på tv. Att se en trailer på tv skapar lust och tidningen ger oss information om var och när vi kan se den. Reklam som enbart informerar.
- Dagens lunch. Alla måste äta någon gång och att ha lunchmenyn som reklam är ett lysande drag.
Detta är bra reklam. Reklam som vi förväntar oss att den ska finnas och har nytta av. Visa vad du har att erbjuda direkt, ge exempel. Försök inte beskriva vad du erbjuder. Visa det. Folk är inte dumma, de fattar av exempel. Visar du en skiftnyckel och en skruv kan de räkna ut att det är ett järnbolag. Visar du en kyckling och ett mjölkpaket är det livsmedelsaffär och så vidare.
Lyft fram enstaka produkter, inte hela produktsortimentet. En liten detalj kan beskriva helheten bättre än helheten själv. Och ofta snabbare. Det handlar om associationer. Spela på förutfattade meningar och konventioner.
Har du fler exempel på reklam som faktiskt hjälper oss att lösa ett problem, nu på direkten?