Visste du att fem sekunder är den tid du har på dig för att väcka läsarens intresse? Inte, då är detta något som du bör tänka på framöver.
Det tar inte särskilt lång tid för läsaren att skumma igenom en sida för att avgöra vad som är läsvärt och intressant. Närmare bestämt bara ett par sekunder. En skribent som inte har detta i bakhuvudet missar många läsare. Synd säger jag, för vad är en text utan läsare?
Tänk dig texten som ett dominospel. Den ena textbiten ska avlösa den andra. Texten kan vi dela upp i tre bitar. Rubrik, ingress och brödtext. Din målsättningen måste alltid vara följande: rubriken ska väcka uppmärksamhet och nyfikenhet. Den ska alla ta sig tid att läsa. När väl blicken fastnat på rubriken ska intresset vara så stort att läsaren fortsätter med ingressen. Ingressen i sin tur ska väcka frågor och funderingar. Dessa ska vara starka nog för att det ska vara mödan värt att läsare vidare för att finna svaren.
Du kan använda olika knep för att lyckas med ovanstående. Låt mig presentera tio knep för att öka intresset för dina texter.
- Rubriken bör innehålla ett verb. Det gör rubriken aktiv.
- Håll ingressen kort. Max tre meningar, helst mindre.
- Retoriska frågor är ett effektivt sätt att knyta ihop textens delar.
- Skriv ner ditt mål med texten innan du börjar.
- Tilltala läsaren personligt med ett du-tilltal.
- Ge läsaren ett löfte tidigt i texten. Se till att hålla det bara.
- Var generös med exempel. Många exempel gör texten mer läsvärd.
- Akta dig för reservationer.
- Nya stycken och många underrubriker lättar upp texten.
- Bjud på citat. Helst från muntliga källor.
Fakta:
- En retorisk fråga kräver inget svar. Den får läsaren att börja fundera. Frågan kan också besvaras av skribenten direkt efter.
- Reservationer ska du undvika. Detta gör du enkelt genom att passa dig för ord som: kanske, nog, sannolikt, nästan, vanligtvis.
- Ett verb är sådant du gör: springer, cyklar, ligger, står.
Text: Jörgen Johnsson