På senare tid har jag alltid börjat med att skriva rubriken först. Varför? Det ska jag berätta.
Ofta har man en idé om vad man vill skriva om. Man börjar skriva om det lite smått. Efter ett antal stycken kommer man på mer saker och utvecklar texten efterhand. Nackdelen är att man lätt går ifrån den urspungliga idén och börjar skriva om mer saker.
Till slut kommer jag på så mycket att jag inte längre vet hur jag ska få plats med allt, och dessutom hur det ska läggas upp.
Därför väljer jag att skriva rubriken först. Rubriken fungerar som ett löfte till läsarna. Problemet med löften är att de är lätta att ge, men är svårare att uppfylla.
Genom att skriva rubriken först, har jag fördelen att framgångsrikt kunna infria löftet. Det klassiska är att man skriver rubriken efter att man skrivit texten. Att försöka infria ett löfte som du inte har gett ännu, är därför svårt.
Men hur ska en bra rubrik se ut då? Skriv den ultraspecifikt i stil med ”Så får du 53 % fler läsare till din blogg”. Det är så jag gör, och det kommer jag att skriva om mer senare. Se där, ett löfte! 😀
(Via Copyblogger där jag stulit idéen till inlägget.)