Brukar du titta på annonserna som ligger här? Det gör i alla fall jag för att se om annonsprogrammet Google Adsense skickar fram några relevanta annonser eller ej, som ni kan ha nytta av.
När jag tittade precis, såg jag följande annons:
3 000 kronor för fem timmar är en timlön på 600 kronor. Jag ser inget fel i det, men att skriva så i en annons är ju ingen hit direkt. Till en början går det att börja jämföra med andra företag om ”vem som är billigast”.
Som tjänsteföretag bör man aldrig sättas in i en tabell och jämföras med andra. Pris är inte allt. Det är bara en av många faktorer som avgör hur bra tjänsten är.
Vad som är mer viktigt är vad de gör för pengarna, inte hur länge. Vi kan alltså förutsätta att de kommer att jobba fem timmar med positioneringen och därefter lägga av. Det vore bättre om vi kunde förutsätta att de garanterade resultat för 3 000 kronor och därefter lade av. Men tolkningen kanske är så hårfin att endast jag stör mig på den?
Som Brendon Sinclair skriver i boken The Web Design Business Kit ska man basera priset på värdet man ger kunden. Låter det abstrakt? Låt mig ge dig några exempel.
Om du tar ut en timlön så innebär det att du tjänar mer ju mindre tid du lägger ned. Och kan du inte din uppgift alls och trevar dig fram – ja, då tjänar du ännu mer! Är det rättvist mot kunden? Nej, inte direkt.
Låt säga att du har byggt en ”tipsa en vän”-funktion till en kund. Det tog åtta timmar och kostar 1 000 kronor för kunden. Om du ger samma funktionalitet till en ny kund, ska du ta timlön för hur lång tid det tar att installera (som blir en tiondel av utvecklingskostnaden)? Nope, du tar samma pris som tidigare! Du tar betalt för din expertis och värdet som du ger kunden. Ta mer betalt!
Ta inte betalt för timmar. Ta betalt för det värde du ger till kunden.