Att länka verkar vara svårt. Därför kommer här en lathund.
- En viktig sak är att när du klickar på en länk så ska den byta färg. Då vet man var man har varit.
- Länka bara viktiga ord. Börja alltid med att länka ett viktigt ord. En länk tappar hela sin betydelse om du länkar en lång mening. Länka inte allt:
Se en lista med böcker om användbarhet
. Länka i stället bara de viktiga orden:Se en lista med böcker om användbarhet
. - Skriv inte ”klicka här” eller ”läs mer”. Skriv inte:
För att ladda ned rapporten om användbarhet, klicka här
. Skriv hellre:Ladda gärna ned rapporten om användbarhet
. Vi klickar på det vi vill veta mer om, och ingen vill veta mer om ”klicka här”. Tänk också på att skärmläsare (för blinda) kommer att läsa upp alla länkar: ”Det finns tre länkar på den här sidan: klicka här, klicka här och klicka här. Vilken väljer du?”. - Länka bara till webbsidor. Alltså html-sidor. Om du länkar till något annat (ett videoklipp, pdf-fil eller zip-fil) så måste du säga det! Skriv exempelvis
Ladda ned rapporten (PDF-fil på 45 kB)
. En ikon som illustrerar filtypen ger ännu bättre effekt. Det finns inget värre än när det händer oväntade saker. - Använd attributet
title
för att beskriva länken. Men skriv något som vi inte redan vet! Allt för ofta ser man beskrivningar som säger samma sak:<a href="filmer.html" title="Lista över mina filmer">Lista över mina filmer</a>
. Det fyller ingen som helst funktion. Skriv hellre något nytt:<a href="filmer.html" title="83 st dvd-filmer">Lista över mina filmer</a>
. Och du, skriv inte adressen i beskrivningen. Den ser vi ju i statusfältet när vi håller muspekaren över länken.